Pupil´s attitude to economic subjects at business academies

Thesis title: Postoje studentů k předmětům -- souvislost s prospěchem
Author: Hausmannová, Helena
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hadj Moussová, Zuzana
Opponents: Louková, Tereza
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá výzkumem postojů žáků obchodních akademií k ekonomickým předmětům, konkrétně k ekonomice a účetnictví. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a výzkumné. Teoretická část se zabývá postoji, motivací, hodnocením a pedagogickou diagnostikou. Prostor je věnován jednotlivým kritériím, na jejichž základě jsou ve výzkumné části zkoumány postoje žáků k předmětům ekonomika a účetnictví. Kritéria jsou ve výzkumné části, která se zakládá na více než 1 700 responsích žáků z 30 obchodních akademií, rozebrána v rámci jednotlivých ročníků a je sledována tendence, jak se kritéria vyvíjí s výší ročníku. Následně jsou ekonomické předměty zobrazeny v kontextu dalších povinných vyučovacích předmětů.
Keywords: autodiagnostika; ekonomika; žák; postoj; pedagogicko-psychologická diagnostika; obchodní akademie; účetnictví
Thesis title: Pupil´s attitude to economic subjects at business academies
Author: Hausmannová, Helena
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hadj Moussová, Zuzana
Opponents: Louková, Tereza
Thesis language: Česky
Abstract:
The master's thesis is focused on business academy pupil's attitude to economic subjects, specifically economics and accounting. The thesis is divided into two parts, theoretical framework and empirical research. The theoretical part deals with key concepts, i.e. attitudes, motivation, evaluation and pedagogical-psychological diagnostics as well as with individual criteria for the attitude research. These criteria are subsequently applied in the empirical part which is based on more than 1.700 pupil's responses from 30 business academies. The applied criteria are also analyzed within individual school grades and the resulting trend is examined. Economic subjects are viewed in relation to other compulsory subjects at business academies.
Keywords: business academy; accounting; economics; pupil; attitude; autodiagnostics; pedagogical-psychological diagnostics

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 3. 2013
Date of submission: 30. 5. 2013
Date of defense: 4. 2. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42339/podrobnosti

Files for download

    Last update: