Pupil´s attitude to economic subjects at business academies
Thesis title: | Postoje studentů k předmětům -- souvislost s prospěchem |
---|---|
Author: | Hausmannová, Helena |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Hadj Moussová, Zuzana |
Opponents: | Louková, Tereza |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá výzkumem postojů žáků obchodních akademií k ekonomickým předmětům, konkrétně k ekonomice a účetnictví. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a výzkumné. Teoretická část se zabývá postoji, motivací, hodnocením a pedagogickou diagnostikou. Prostor je věnován jednotlivým kritériím, na jejichž základě jsou ve výzkumné části zkoumány postoje žáků k předmětům ekonomika a účetnictví. Kritéria jsou ve výzkumné části, která se zakládá na více než 1 700 responsích žáků z 30 obchodních akademií, rozebrána v rámci jednotlivých ročníků a je sledována tendence, jak se kritéria vyvíjí s výší ročníku. Následně jsou ekonomické předměty zobrazeny v kontextu dalších povinných vyučovacích předmětů. |
Keywords: | autodiagnostika; ekonomika; žák; postoj; pedagogicko-psychologická diagnostika; obchodní akademie; účetnictví |
Thesis title: | Pupil´s attitude to economic subjects at business academies |
---|---|
Author: | Hausmannová, Helena |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Hadj Moussová, Zuzana |
Opponents: | Louková, Tereza |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The master's thesis is focused on business academy pupil's attitude to economic subjects, specifically economics and accounting. The thesis is divided into two parts, theoretical framework and empirical research. The theoretical part deals with key concepts, i.e. attitudes, motivation, evaluation and pedagogical-psychological diagnostics as well as with individual criteria for the attitude research. These criteria are subsequently applied in the empirical part which is based on more than 1.700 pupil's responses from 30 business academies. The applied criteria are also analyzed within individual school grades and the resulting trend is examined. Economic subjects are viewed in relation to other compulsory subjects at business academies. |
Keywords: | business academy; accounting; economics; pupil; attitude; autodiagnostics; pedagogical-psychological diagnostics |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 18. 3. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 30. 5. 2013 |
Date of defense: | 4. 2. 2015 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/42339/podrobnosti |