Product placement in the Czech cinematographic creative aktivity

Thesis title: Product placement v české kinematografické tvorbě
Author: Suková, Martina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Postler, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zaobírá analýzou právní úpravy product placement a jeho působení na spotřebitele. Na začátku je vysvětlený pojem product placement ze všeobecného hlediska - je uvedena jeho definice, umístění, dělení a také přednosti a nedostatky, které product placement skýtá. Hlavním cílem této bakalářské práce je zjistit veškerou právní úpravu, která se dotýká problematiky fenoménu dnešní doby - product placement, vymezení přesné definice a jeho působení na diváka v roli spotřebitele. Product placement byl na základě směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/65/ES do českého práva transponován jako "umístění produktu". Implementace směrnice se projevila hlavně schválením nového zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, ale i v novele zákona č. 231/2001 Sb. Na určitém vzorku české kinematografické tvorby bylo identifikováno, v jaké míře je product placement využíván a jaké typy produktů jsou nejhojněji v českých filmech zobrazovány, tyto výsledky byly následně porovnány s audiovizuální tvorbou ze Spojených států amerických. V rámci dotazníkového šetření bylo záměrem posoudit, jaké je obecné povědomí českých spotřebitelů o tomto marketingovém nástroji.
Keywords: audiovizuální mediální služby na vyžádání; reklama; umístění produktu; skrytá reklama; směrnice 2007/65/ES; product placement; audiovizuální dílo
Thesis title: Product placement in the Czech cinematographic creative aktivity
Author: Suková, Martina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Postler, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with analysis of legal aspects of product placement and its impact on consumers. First, it explains the concept of product placement from a general point of view - its definition, classification, and the advantages and disadvantages that product placement represents. The main objective of this work is to identify all legislation that touches on the issues of the phenomenon of our times - product placement, defining the precise definition and its effect on the viewer in the role of consumers. Product placement is based on the directive of the European Parliament and Council Directive 2007/65/EC transposed into Czech law as "umístění produktu". The implementation is reflected in the "on-demand audiovisual media services Act" and also in the amendment of Act No 231/2001 Coll. The extent to which product placement is used and what types of products are most abundant in Czech films was identified on a sample of Czech cinematographic production. These results were then compared with the Audiovisuals from the United States. The questionnaire was implemented as the intention to assess what is the general awareness of Czech consumers about this marketing tool.
Keywords: hidden advertising; audiovisual media services; directive 2007/65/EC; product placement; advertising; audiovisual work; on-demand audiovisual media services

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 4. 2014
Date of submission: 3. 5. 2015
Date of defense: 4. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/47470/podrobnosti

Files for download

    Last update: