Financial Literacy of Pupils at Grammar School
Thesis title: | Financial Literacy of Pupils at Grammar School |
---|---|
Author: | Nováková, Kateřina |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Votava, Libor |
Opponents: | Dolášová , Eva |
Thesis language: | English |
Abstract: | The diploma thesis "Financial literacy of pupils at grammar school" deals with the attitudes of students to the issue of financial literacy and the level of their knowledge. It focuses on individual components of financial literacy and key factors which influence and shape the students' knowledge and attitudes. Comparing available literature sources the definition of financial literacy is discussed in the theoretical part. The theoretical part also includes the way financial education is regulated in the Czech Republic. The practical part using a descriptive statistical analysis presents results received from the questionnaire distributed among pupils of the grammar school. Based on the results four hypotheses were set and their validity is tested. The evaluation and discussion parts are incorporated in the work. |
Keywords: | survey; Education framework; financial literacy; standards of financial literacy; system of financial education |
Thesis title: | Finanční gramotnost žáků víceletého gymnázia |
---|---|
Author: | Nováková, Kateřina |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Votava, Libor |
Opponents: | Dolášová , Eva |
Thesis language: | English |
Abstract: | Diplomová práce "Finanční gramotnost žáků víceletého gymnázia" se zabývá postoji žáků k problematice finanční gramotnosti a úrovní jejich znalostí. Pozornost je věnována jednotlivým složkám finanční gramotnosti a faktorům, které ovlivňují a formují znalosti a postoje žáků. Rešerší a komparací dostupné literatury je v teoretické části disku-tována definice finanční gramotnosti a způsob regulace finančního vzdělávání v České republice. Praktická část pomocí popisné statistické analýzy zpracovává výsledky dotazníkového šetření, které bylo provedeno mezi žáky víceletého gymnázia. Na základě dílčích výsledků byly stanoveny čtyři hypotézy a jejich platnost je ověřována pomocí statistických testů. Součástí vyhodnocení hypotéz je diskuze nad zjištěnými výsledky. |
Keywords: | dotazníkové šetření; standardy finanční gramotnosti; Rámcový vzdělávací program; systém budování finanční gramotnosti; finanční gramotnost |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Management |
Department: | Department of Social Sciences |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 2. 7. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 30. 6. 2015 |
Date of defense: | 4. 9. 2015 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/43566/podrobnosti |