Inclusion in the field of preschool education in the Czech Republic in 2015

Thesis title: Inkluze v oblasti předškolního vzdělávání v ČR v roce 2015
Author: Zběhlíková, Anna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Barák, Vladimír
Opponents: Hřebík, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá inkluzí v oblasti předškolního vzdělávání v České republice a jejími dopady jak na děti se speciálními vzdělávacími potřebami, tak na děti bez speciálních vzdělávacích potřeb. Teoretická část je zaměřena na vývoj speciální pedagogiky, vymezení pojmů integrace a inkluze, názor odborníků na inkluzi a legislativní a finanční podporu inkluze ze strany státu. V této části jsou také popsány možnosti integrace dětí s handicapem. V praktické části je provedena analýza dotazníkového šetření, která vede k závěru, že inkluze má na děti v předškolním vzdělávání spíše pozitivní dopady, pokud jsou podmínky pro inkluzi vhodně vytvořeny. V současné době stále existuje zájem o služby speciálních mateřských škol navzdory převážně kladnému postoji k trendu inkluzivního vzdělávání.
Keywords: handicapovaní; speciální mateřské školy; mateřské školy; integrace; inkluze; předškolní vzdělávání
Thesis title: Inclusion in the field of preschool education in the Czech Republic in 2015
Author: Zběhlíková, Anna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Barák, Vladimír
Opponents: Hřebík, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis pursues the inclusion in the field of preschool education in the Czech Republic and its impacts on children with special educational needs as well as on children without special educational needs. The theoretical part is focused on the development of special pedagogy, the definition of the terms of integration and inclusion, the opinions of experts on inclusion, and the legislative and financial support of inclusion from the state. In addition, the possibilities of the integration for disabled children are described in this part. In the practical part the analysis of the questionnaire survey is performed which leads to the conclusion that inclusion has rather positive impacts on children in preschool education provided that there are suitable conditions for inclusion. Nowadays there is still a demand for services of special nursery schools despite mostly positive attitudes to the trend of inclusive education.
Keywords: handicap; integration; inclusion; special nursery schools; preschool education; nursery schools

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 3. 2015
Date of submission: 15. 5. 2015
Date of defense: 18. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/52025/podrobnosti

Files for download

    Last update: