Attractiveness evaluation of cultural and historical monument for the development of tourism: the case study of Děčín castle

Thesis title: Zhodnocení atraktivnosti kulturní památky pro rozvoj cestovního ruchu: případová studie zámku Děčín
Author: Němečková, Eliška
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kouřilová, Jana
Opponents: Prát, Šárka
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je zhodnotit atraktivitu zámku Děčín a navrhnout aktivity, které by pomohly rozvoji objektu. Práce je koncipována jako případová studie zámku a podrobněji se zabývá marketingovým řízením. První část práce se věnuje obecně vymezení cestovního ruchu s důrazem na kulturně-historické objekty, jako jsou hrady a zámky. V druhé části práce jsou nastíněny základní východiska marketingu v oblasti cestovního ruchu. Poslední část se věnuje konkrétní analýze služeb zámku Děčín, zhodnocuje atraktivitu jednotlivých služeb. Hodnocení vychází z realizovaného šetření mezi návštěvníky zámku v průběhu letní sezóny 2014. Na základě získaných poznatků jsou definovány největší bariéry rozvoje objektu a navrhované aktivity, které by mohly pomoci rozvoji zámku.
Keywords: marketing cestovního ruchu; zámek Děčín; rozvoj cestovního ruchu; Cestovní ruch
Thesis title: Attractiveness evaluation of cultural and historical monument for the development of tourism: the case study of Děčín castle
Author: Němečková, Eliška
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kouřilová, Jana
Opponents: Prát, Šárka
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the following thesis is to evaluate attractiveness of Děčín castle and propose some activities that would help with development of the castle. The thesis is conceive as a case study of Děčín castle and detailed to marketing management. At the first part of thesis are defined general basics of tourism with the accent of cultural and historical building, such as castles. The second parts deals with the basic resources of marketing in tourism. In the last part we can find analysis of services in Děčín castle and evaluate attractiveness of particular service. The analysis is based on survey among the visitors, which was realized in summer season 2014. The result shows the biggest hedges of development of castle, and also proposed activities, which can help with development.
Keywords: Děčín castle; tourism marketing; tourism development; Tourism

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Veřejná správa a regionální rozvoj
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Regional Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 6. 2014
Date of submission: 14. 5. 2015
Date of defense: 22. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/48119/podrobnosti

Files for download

    Last update: