Analysis of Shopping Behavior by Fast Moving Consumer Goods in the Czech Republic

Thesis title: Analýza nákupního chování u rychloobrátkového zboží v ČR
Author: Bělíčková, Alena
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá analýzou nákupního chování u rychloobrátkového zboží v České republice a positioningem vybraných obchodních řetězců. Cílem práce je sledování míry korespondence nákupního chování zákazníků jednotlivých vybraných obchodních řetězců a positioningu těchto řetězců. Analýza nákupního chování je založena na dotazníkovém šetření na reprezentativním vzorku 4000 respondentů. Nákupní chování je popsáno vůči sedmi sledovaným segmentům, které definovala výzkumná agentura Incoma GfK. V práci jsou uvedeny a porovnány dvě metody analýzy nákupního chování -- přímá metoda založená na třídících pravidlech vytvořených dle popisu sledovaných segmentů a vybraných otázek z dotazníku a metoda využívající faktorovou a shlukovou analýzu. Pro hodnocení míry vlivu odpovědí na sledované segmenty byla použita vlastní hodnotící stupnice. Obdobně je pro jednotlivé obchodní řetězce na základě dostupných údajů (např. otevírací doba, cenová hladina, poskytované služby) pomocí vlastní hodnotící stupnice stanoven positioning vůči sledovaným segmentům. V závěru je posouzeno, zda positioning obchodních řetězců odpovídá nákupnímu chování daných segmentů.
Keywords: maloobchod; nákupní chování; obchodní řetězce; positioning
Thesis title: Analysis of Shopping Behavior by Fast Moving Consumer Goods in the Czech Republic
Author: Bělíčková, Alena
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with the analysis of FMCG (fast-moving-consumer-goods) shopping behavior and the retail chain positioning. The aim of the thesis is to evaluate the correspondence of the shopping behavior and the retail chain positioning for given retail chains. The analysis of shopping behavior is based on the questionnaire based on the representative sample of 4000 respondents. The shopping behavior is described with regard to seven segments defined by the Incoma GfK research agency. Two methods of shopping behavior are described in the thesis. The first one is the method based on the personally defined sorting rules created according to several questions selected from the questionnaire, and the second one that is based on the factor and cluster analysis. The self-created evaluating scale has been used to evaluate an influence of selected questions to segments viewed. In a similar way, the retail chains positionings have been determined based on the available data (opening hours , price level, provided services etc.). The correspondence of individual retail chain positioning and shopping behavior is evaluated in the conclusion.
Keywords: shopping behavior; retail; retail chain; positioning

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 12. 2014
Date of submission: 30. 6. 2015
Date of defense: 9. 9. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/50695/podrobnosti

Files for download

    Last update: