Customer Value as the Basis for Segmentation and Targeting in a chosen Company

Thesis title: Hodnota zákazníka jako podklad pro segmentaci a targeting ve vybrané společnosti
Author: Kubů, Pavlína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá jiným možným přístupem k segmentaci zákaznické základny ve zkoumané společnosti, než který společnost dosud využívá. Konkrétně se jedná o problematiku celoživotní hodnoty zákazníka. Z rešerše vyplývá několik možných přístupů a některé vybrané modely budou aplikovány na zákaznickou základnu v praktické části DP. Práce řeší nejen aplikaci vybraných modelů, ale především srovnání výsledků analýzy s původní segmentací. Cílem práce je sledování změn v segmentaci po uplatnění těchto modelů a předložit výsledky o tom, že tato metrika je vhodnou hodnotící složkou segmentace pro konkrétní společnost. Nedílnou součástí jsou tedy doporučení pro management a obchodní zástupce. Výpočty jsou provedeny v Excelu. V závěru každé kapitoly jsou uvedeny konkrétní dosažené výsledky a porovnání s původní segmentací. Výsledkem této práce je návrh několika modelů výpočtu celoživotní hodnoty zákazníka, který společnost může uplatnit ve svůj prospěch při vytváření nového modelu segmentace.
Keywords: zákaznická základna; dlouhodobá hodnota zákazníka; segmentace
Thesis title: Customer Value as the Basis for Segmentation and Targeting in a chosen Company
Author: Kubů, Pavlína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with another possible approach to segmentation of the customer base in the surveyed company than the one currently used. Specifically, the issue of lifetime customer value is discussed. A review shows several possible approaches and some selected models will be applied to the customer base in the practical part of thesis. Work addresses not only the application of selected models, but especially the comparison of analysis results with the original segmentation. The aim is to track changes in segmentation after applying these models and provide the proof that this metric is an appropriate evaluation component in segmentation for a particular company. An integral part are therefore recommendations for management and sales representatives. Calculations are performed in Excel. At the end of each chapter are specific achievements and comparisons with the initial segmentation. The result of this work is to suggest several models of customer lifetime value calculation that the company may apply to benefit from when creating a new segmentation model.
Keywords: customer base; customer lifetime value; segmentation

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 5. 2015
Date of submission: 30. 4. 2016
Date of defense: 10. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/53124/podrobnosti

Files for download

    Last update: