The differences in the perception of visual stimuli between the sexes: the use of eye-tracking the evaluation of the impact of marketing communications

Thesis title: Rozdíly ve vnímání vizuálních podnětů mezi pohlavími: využití eye-trackingu v hodnocení dopadů marketingové komunikace
Author: Vilémová, Eva
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá analýzou vizuálních podnětů, působících na jednotlivá pohlaví. Cílem je zjistit, zda u jednotlivých genderů probíhá percepce a kognice těchto podnětů různě, případně jakým způsobem. V teoretické části je přiblížena problematika neuromarketingu, jeho techniky, oblasti působení a jeho omezení. Podstatnou součástí práce je teoretická rešerše již proběhlých studií zaměřených na vizuální podněty v oblasti genderu a vymezení nástroje eye-tracking. V dalším oddíle je pomocí eye-trackeru provedena analýza působení a vnímání vizuálních podnětů na ženy a muže, a to konkrétně v případě vybraného spotu na cider Kingswood. Dále je využito také doplňkového dotazníkového šetření, provedeného u účastníků eye-trackingového měření. Výsledky ve formě heat-map jsou poté doplněny o poznatky získané z dotazníků a závěrem prozkoumány a interpretovány v souladu se zjištěnými poznatky z teoretické části.
Keywords: vizuální podněty; eye-tracking ; stimulování spotřebitele; marketing; gender; neuromarketing
Thesis title: The differences in the perception of visual stimuli between the sexes: the use of eye-tracking the evaluation of the impact of marketing communications
Author: Vilémová, Eva
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This paper analyses visual stimuli acting on gender. The main aim of this thesis is to determine perception and cognition of these stimuli with relations to gender and define reasons of theirs processing. The theoretical part of this thesis focuses on the neuromarketing, its technique, areas of application and limitations. The substantial part of this paper is research of studies aimed on visual stimuli in the field of gender and also on eye-tracking tools. The next section uses eye-tracking and analyses its results of the perception of visual stimuli to woman and man, specifically the case of selected advertisement cider Kingswood. Furthermore, is used questionnaire survey as the complement of this research. Results in the form of heat-maps are complemented with results from questionnaire and they were summarized, explored and interpreted in accordance with findings from theoretical basis.
Keywords: marketing; neuromarketing; gender; eye-tracking; customer stimulation; visual stimuli

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 4. 2015
Date of submission: 30. 4. 2016
Date of defense: 16. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/52700/podrobnosti

Files for download

    Last update: