Comparison and usability approaches to detect positioning of the product

Thesis title: Porovnání a využitelnost přístupů ke zjišťování positioningu produktu
Author: Malchárek, Jiří
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Cíem práce je porování přístupů ke zjišťování positioningu produktu a jejich vyu-žitelnosti. Konkrétně se práce věnuje conjoint analýze, vícerozměrnému škálování, percepčním mapám a sémantickému diferenciálu. Ty aplikuje na trh s kompaktními fotoaparáty. Samotný výzkum se zabývá preferencemi spotřebitelů v rámci daného trhu. Zkoumá význam různých vlastností fotoaparátů na rozhodování spotřebitelů. Ty potom interpretuje mimo jiné v závislosti na pohlaví a úrovni zájmu respondentů o fotografování. Na základech výsledků tohoto výzkumu potom nabízí srovnání jed-notlivých metod. V teoretické části potom srozumitelnou formou pojednává o teorii positioningu, jeho úloze v rámci strategického marketingového procesu a jednotli-vých výzkumných metodách.
Keywords: vícerozměrné škálování; percepční mapy; sémantický diferenciál; positioning; conjoint analýza
Thesis title: Comparison and usability approaches to detect positioning of the product
Author: Malchárek, Jiří
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The goals of this thesis are to provide a comparison of methods used for positioning research and their uses. The methods compared are conjoint analysis, multidimensional scaling, perceptual maps and semantic differential. These are applied on the compact camera market. The research focuses on consumer preferences in this market. Specifically on the importance of various features and attributes on their decisions. These pieces of information are then interpreted for example in the context of the consumers' gender or their level of interest in photography. Based on the results of this research the thesis provides a comparison of used methods. Theoretical part then provides readers with a comprehensive overview of positioning theory, its role in strategic marketing process and explains the principles of research methods used in this thesis.
Keywords: conjoint analysis; multidimensional scaling; perceptual maps; semantic differential; positioning

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 7. 2014
Date of submission: 30. 4. 2016
Date of defense: 26. 5. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/48602/podrobnosti

Files for download

    Last update: