Bloggers’ Influence on Young People’s Consumer Behaviour

Thesis title: Vplyv blogerov na spotrebné chovanie mladých ľudí
Author: Korenková, Dominika
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Táto bakalárska práca je venovaná téme blogov a ich vplyvu na spotrebné chovanie mladých ľudí. Práca je rozdelená do dvoch častí. Cieľom teoretickej časti je vymedzenie základných pojmov ako spotrebné chovanie, názorové vodcovstvo, blogy a ich možné využitie v marketingu. Tieto teoretické poznatky sú následne prenesené do praktickej časti, a to najmä prostredníctvom obsahovej analýzy vybraných blogov a dotazníkového prieskumu. V obsahovej analýze sú pomocou vlastného pozorovania zhodnotené konkrétne blogy z hľadiska výskytu vybraných marketingových prvkov a ďalších znakov, ktoré sú charakteristické pre úspešný blog. Ďalším cieľom práce je prostredníctvom dotazníkového prieskumu postihnúť postoj mladých ľudí (vo veku 20-25 rokov) ku blogom a ich vplyvu na ich spotrebné chovanie. V závere práce sú zhrnuté všetky zistenia a poznatky plynúce z praktickej časti, a na základe nich formulované ďalšie odporúčania.
Keywords: product placement; Blogy; blogeri; názoroví vodcovia
Thesis title: Vliv blogerů na spotřební chování mladých lidí
Author: Korenková, Dominika
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Tato bakalářská práce je věnována tématu blogů a jejich vlivu na spotřební chování mladých lidí. Práce je rozdělena do dvou částí. Cílem teoretické části je vymezení základních pojmů jako spotřební chování, názorové vůdcovství, blogy a jejich možné využití v marketingu. Tyto teoretické poznatky jsou následně přeneseny do praktické části, a to zejména prostřednictvím obsahové analýzy vybraných blogů a dotazníkového průzkumu. V obsahové analýze jsou pomocí vlastního pozorování zhodnoceny konkrétní blogy z hlediska výskytu vybraných marketingových prvků a dalších znaků, které jsou charakteristické pro úspěšný blog. Dalším cílem práce je prostřednictvím dotazníkového průzkumu postihnout postoj mladých lidí (ve věku 20-25 let) k blogům a jejich vlivu na jejich spotřební chování. V závěru práce jsou shrnuta veškerá zjištění a poznatky plynoucí z praktické části, a na jejich základe formulována další doporučení.
Keywords: názoroví vůdci ; blogeři; Blogy; product placement
Thesis title: Bloggers’ Influence on Young People’s Consumer Behaviour
Author: Korenková, Dominika
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This bachelor thesis addresses the topic of blogs and their influence on consumer behaviour of young people. The thesis consists of two sections. Firstly, the theoretical section aims at defining essential terms such as consumer behaviour, opinion leadership, blogs and their eventual marketing application. Consequently, the theoretical knowledge is applied in the practical section, mainly by means of content analysis of specific blogs and questionnaire research. On the basis of respective observations, the content analysis evaluates particular blogs from the point of view of which selected marketing components and other characteristics, which signify a blog success, occur in the analysis. Moreover, the work also aims at capturing young people's (aged 20 to 25) attitude towards blogs and their influence on the consumer behaviour through the questionnaire research. Last but not the least, the work sums up all observations and knowledge gained throughout the process of practical analysis and subsequently formulates other references.
Keywords: product placement; opinion leaders; Blogs; bloggers

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 11. 2015
Date of submission: 6. 5. 2016
Date of defense: 25. 5. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55790/podrobnosti

Files for download

    Last update: