European education policy and competitiveness
Thesis title: | Evropská vzdělávací politika a konkurenceschopnost |
---|---|
Author: | Gajdaczová, Petra |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Bič, Josef |
Opponents: | Antal, Jarolím |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Předkládaná diplomová práce se zabývá vztahem vzdělávací politiky a konkurenceschopnosti. Cílem práce je vztah charakterizovat v kontextu Evropské unie. V první části práce je diskutován fenomén konkurenceschopnosti státu a definována kvalita vzdělávacího systému, jež je popisován devíti vybranými ukazateli. Druhá centrální část práce dále statisticky testuje hypotézu založenou na předpokladu, že kvalitní vzdělávací systém přispívá k vyšší konkurenceschopnosti země. Hypotéza je potvrzena a práce se dále zabývá jednotlivými komponentami určujícími kvalitu vzdělávání v Evropské unii, přičemž vyvozuje důsledky, které pro evropský rozměr vzdělávací politiky vyvstávají. Poslední část práce je věnována bližšímu pohledu na realizaci evropské vzdělávací politiky na národní úrovni. Jako příklad byla zvolena Česká republika. |
Keywords: | kvalita vzdělávání; celoživotní učení; evropská vzdělávací politika; konkurenceschopnost |
Thesis title: | European education policy and competitiveness |
---|---|
Author: | Gajdaczová, Petra |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Bič, Josef |
Opponents: | Antal, Jarolím |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis looks into the mutual relationship between education policy and competitiveness. The aim of the thesis is to characterize the relationship within the specific context of the European Union. In the first part of the thesis, the author discusses competitiveness from several points of view and defines the quality of an education system. In the subsequent section, statistical tests are performed to verify a hypothesis which presumes that higher quality of an education system generates higher competitiveness for a country. The hypothesis is confirmed and individual components determining the quality of education systems in the European Union are analysed, which renders the basis for drawing further implications. The last part of the thesis more closely examines the implementation of the European extension of the education policy on the national level. This is all demonstrated on the Czech Republic as a representative member state. |
Keywords: | European education policy; competitiveness; lifelong learning; quality of education |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní ekonomické vztahy/Evropská integrace |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of International Economic Relations |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 16. 4. 2014 |
---|---|
Date of submission: | 31. 5. 2015 |
Date of defense: | 10. 9. 2015 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/47613/podrobnosti |