Factors influencing the learning of health impaired students

Thesis title: Faktory ovlivňující studium zdravotně znevýhodněných studentů
Author: Krobová, Sandra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vltavská, Kristýna
Opponents: Doleček, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je nalézt faktory, které ovlivňují studium zdravotně znevýhodněných vysokoškolských studentů v České republice pomocí dat z šetření EUROSTUDENT V. Práce obsahuje typologii zdravotně znevýhodněných studentů podle Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, dále se zabývá nejprve podporou poskytovanou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR a následně podporou poskytovanou vysokými školami. Analytická část práce je věnována výsledkům šetření EUROSTUDENT V a následně vícerozměrné analýze z tohoto šetření. Diplomová práce se snaží odpovědět na otázky, zda existuje spojitost mezi výběrem studijního oboru a typem zdravotního znevýhodnění, jaké faktory souvisí se spokojeností zdravotně znevýhodněných studentů, dále zda je ovlivněna doba samostudia typem zdravotního znevýhodnění a s jakými vysokými školami jsou zdravotně znevýhodnění studenti nejspokojenější.
Keywords: korespondenční analýza; faktorová analýza; shluková analýza; specifické vzdělávací potřeby; zdravotní znevýhodnění
Thesis title: Factors influencing the learning of health impaired students
Author: Krobová, Sandra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vltavská, Kristýna
Opponents: Doleček, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is to find factors that influence learning of health impaired university students in the Czech Republic by means of data gained from EUROSTUDENT V survey. The thesis presents the health impaired students' typology according to the Czech Ministry of Education; presents ways of support by the Ministry of Education, and consequently by universities themselves. The analytical part is dedicated to the EUROSTUDENT V survey findings and their multidimensional analysis. The thesis aims to search answers to questions whether there is a link between the study field selection and the type of health impairment, and which factors are related to health impaired students' satisfaction, and also whether the self-study period is influenced by the type of impairment, and finally which universities students find the most satisfactory.
Keywords: factor analysis; correspondence analysis; cluster analysis; specific learning needs; health impairment

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Statisticko-pojistné inženýrství
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Economic Statistics

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 3. 2015
Date of submission: 22. 6. 2015
Date of defense: 27. 8. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/52376/podrobnosti

Files for download

    Last update: