Protection of the consumer on the Internet

Thesis title: Ochrana spotřebitele na internetu
Author: Bílek, Jaroslav
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
Mezi hlavní cíle této práce patří popsání aktuálního stavu v nákupech přes internet v České republice, rozebrání práv, na která mají nakupující v e-commerce nárok a z výsledků ankety zanalyzovat návyky Čechů při nákupu online. Skládá se z teoretické části, ve které jsou popsána práva nakupujících a povinnosti prodejců. Na to navazují rozdíly mezi kamennými obchody a e-shopy. Jsou zde popsána i místa, kde se mohou zákazníci o svých právech informovat a domáhat se jich. V praktické části bude ověření, jestli tato pravidla fungují i v praxi, popsání nadstandardních služeb, které některé e-shopy nabízejí a dotazníkové šetření, které se pokusí zjistit, kolik lidí opravdu přes internet nakupuje, jestli znají svá práva a jestli je využívají. Autor práce si jako cílovou skupinu dotazníku zvolil osoby do 34 let.
Keywords: občanský zákoník; e-shop; recenze; respondent; internet; zákazník
Thesis title: Protection of the consumer on the Internet
Author: Bílek, Jaroslav
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
The main goals of this thesis include a description of the current situation of purchases over the Internet in the Czech Republic, analysis of the rights to which customers have claim in e-commerce and last but not least to analyze the habits of the Czechs in the purchase online from results of a survey. It consists of a theoretical part, which describes the rights of buyers and obligations of vendors. It continues with the differences between stone shops and e-shops. There are also describe places where customers can find information about their rights and demand them. The practical part will verify if these rules work well in practice, describing the extra services that some e-shops offer then a survey, which tries to determine how many people really over the internet purchases if they know their rights, and if it is used. It consists of a theoretical part, which describes the rights and obligations of sellers and shoppers. It then continues on the differences between the stone shops and e-shops. There are described as places where customers can inform about their rights and demand them.The author of the work chose as a target group of the questionnaire people of 34 years of age.
Keywords: customer; respondent; E-shop; Civil Code; review; internet

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 5. 2014
Date of submission: 4. 5. 2015
Date of defense: 18. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/48002/podrobnosti

Files for download

    Last update: