Allocation of Purchasing Roles among Partners in Family

Thesis title: Rozložení nákupních rolí mezi partnery v rodině
Author: Jandáková, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Stěžejním pojmem celé diplomové práce je spotřební chování. Teoretická část začíná vysvětlením, co vlastně spotřební chování je a jaké faktory spotřebitelovo chování ovlivňují. Dále jsou uvedeny některé typologie spotřebitelů vč. typologie českých spotřebitelů od společností Incoma Research a Gfk Praha a typologie od společnosti AISA. Následuje rozebrání kupního rozhodovacího procesu spotřebitele, na které navazuje kapitola o kupním rozhodovacím procesu v páru. Pro celistvost tématu nechybí ani typy kupního rozhodování a kapitola poukazující na rozdíly mezi zákazníkem mužského a ženského pohlaví. Praktická část se nejprve zabývá sekundárními daty získanými z databáze Market Media Lifestyle -- Target Group Index, jež jsou doplněny o úvahy o možných příčinách zjištěných jevů. Dále je zpracován vlastní výzkum, jehož hlavním cílem je odhalit rozdíly mezi spotřebním chováním mužů a žen žijících v páru. V rámci výzkumu dochází i k porovnání spotřebního chování z hlediska rodinného stavu respondenta (zadaný/zadaná x ženatý/vdaná). Závěr práce shrnuje získané poznatky.
Keywords: nákup potravin ; Market Media Lifestyle; typologie spotřebitelů; kupní rozhodovací proces; spotřební chování
Thesis title: Allocation of Purchasing Roles among Partners in Family
Author: Jandáková, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
The key concept of this Master's Thesis is consumer behavior. The theoretical section begins with an explanation of what is consumer behavior and what factors influence behavior of consumers. Then are mentioned some typologies of consumers incl. typology of Czech consumers from companies Incoma Research and Gfk Praha and typology from company AISA. Followed by a chapter of purchase decision-making process of consumers which is followed by a chapter of purchase decision-making process in pairs. For integrity of topic there are also types of pur-chasing decisions and chapter pointing out differences between male and female customer. The practical section first deals with secondary data from the database Market Media Lifestyle -- Tar-get Group Index. These data are supplemented by reasoning about causes of detected data. The thesis continues with research, its main goal is to detect differences of consumer behavior be-tween men and women living in a couple. The research also compares consumer behavior with respect to family status of respondent (partner couple x married couple). The conclusion summa-rizes the information mentioned in the thesis.
Keywords: purchase of foodstuffs ; Market Media Lifestyle; typology of consumers; purchase decision-making process; consumer behavior

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 9. 2012
Date of submission: 25. 8. 2014
Date of defense: 10. 9. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41382/podrobnosti

Files for download

    Last update: