Cooperation with universities as part of HR marketing

Thesis title: Spolupráce firem v ČR s univerzitami jako součást HR marketingu
Author: Ondrušková, Silvie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá personálním marketingem se zaměřením na jeho externí část, která je chápána jako způsob získávání zaměstnanců v požadované kvantitě a kvalitě. V teoretické části bude definován pojem HR marketing, bude popsána podstata marketingového přístupu k lidským zdrojům a nástroje, které využívá ve srovnání s klasickým marketingem. Také bude objasněna role personálního útvaru společností při aplikaci těchto principů, hlavně v procesu náboru nových pracovníků. Praktická část je zaměřena na podrobnější popis aktivit, které firmy v rámci personálního marketingu dělají. Dále budou uvedeny výsledky dvou dotazníkových šetření, které ilustrují uvedenou teorii a poskytnou zkušenosti společností, jenž se HR marketingu věnují. V závěru je předložen návrh strategie spolupráce s univerzitami a školami pro konkrétní společnost. Cílem je navrhnout takovou strategii, která posílí vnímání značky jako kvalitního zaměstnavatele i znalost výrobků firmy mezi vybranou skupinou studentů, což zlepší situaci při získávání většího množství kvalitních uchazečů z pracovního trhu.
Keywords: HR marketing; spolupráce s univerzitami; personální marketing
Thesis title: Cooperation with universities as part of HR marketing
Author: Ondrušková, Silvie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Subject of the thesis is HR marketing with focus on its external part, which is seen as a way to recruit employees in the required quantity and quality. In the theoretical part the term HR marketing will be defined, the essence of the marketing approach to human resources will be described as well as the tools used in comparison with conventional marketing. Next, the role of the HR department in the application of these principles, especially in the recruitment proces, will be clarified. The practical part is focused on a more detailed description of the activities that companies do within HR marketing. The aim of this work is to design a strategy for particul company that will strengthen perception as a good employer, improve recruiting process and the knowledge of company products among selected group of students. The suggested steps will be based on results of two surveys that provide the experience of companies engaged in HR marketing and examine approach of students towards these activities.
Keywords: Cooperation with universities; HR marketing; Employer branding

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 10. 2013
Date of submission: 1. 6. 2014
Date of defense: 9. 9. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/44579/podrobnosti

Files for download

    Last update: