"Revolution" of Mass Media in Great Britain at the Turn of 1950s and 1960s of 20th Century

Thesis title: „Revoluce“ v masových médiích ve Velké Británii na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století. Příspěvek k evropské konzumní společnosti po roce 1945
Author: Kapitáňová, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Soukup, Jaromír
Opponents: Kovář, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá změnami, které nastaly v masových médiích na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století. Přispívá tak ke studiu vzniku konzumní společnosti po roce 1945. Cílem této práce je zjistit, jak se masová média, zejména televize, ve studovanou dobu vyvíjela a jak přispěla k rozvoji konzumní společnosti ve Velké Británii. Zda dokázala ovlivnit chování lidí, jejich postoje či názory a jak pomohla v poznání sama sebe. Práce vychází z předpokladu, že právě na přelomu padesátých a šedesátých letech, kdy se vývoj britské společnosti značně změnil, je změna ve vztahu mezi masovými médii a společností klíčová. Společnost zažívala blahobyt, a fenomén konzumní společnosti přinášel celkovou změnu v životním stylu obyvatel Velké Británie. Práce je věnována jak sociologicko -- ekonomickému vývoji, tak take samotnému vývoji masových médií, zejména pak televize. Součástí práce je take období komercionalizace televizního vysílání a vliv na proměnu vysílaných pořadů a vznik nových žánrů. Práce take analyzuje některé z nejsledovanějších televizních sérií dané doby. Tato analýza slouží k potvrzení hypotéz a k lepšímu pochopení změn, které v televizním vysílání nastaly. Práce dále zmiňuje take vliv televize na ostatní masová média.
Keywords: televize; 60.léta; Velká Británie; konzumní společnost; masová média
Thesis title: "Revolution" of Mass Media in Great Britain at the Turn of 1950s and 1960s of 20th Century
Author: Kapitáňová, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Soukup, Jaromír
Opponents: Kovář, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the changes that have occurred in the mass media at the end of the fifties and sixties of the 20th century. It thus contributes to the study of consumer society after 1945. The aim of this work is to determine how the mass media, especially television, in the period studied and developed to contribute to the development of a consumer society in the UK. Whether mass media are able to influence people's behavior, attitudes and opinions, and to assist in the understanding of themselves. The work is based on the assumption that it was the late fifties and sixties, when the development of British society has changed considerably with the change in the relationship between mass media and society is crucial. The company experienced well-being, and the phenomenon of consumer society brought the total change in the lifestyle of the UK population. The work is devoted to socio - economic development, as well as the very development of mass media, especially television. The work also includes the commercialization of television and the impact on the transformation of broadcasted programs and creating new genres. It also analyzes some of the most watched television series of the time. This analysis is used to confirm hypotheses and a better understanding of the changes that have occurred in television broadcasting. The work also mentions the influence of television on other mass media.
Keywords: Great Britain; 1960s; television; consumer society; Mass media

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářské a politické dějiny 20. století
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic History

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 11. 2010
Date of submission: 15. 6. 2011
Date of defense: 4. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/28977/podrobnosti

Files for download

    Last update: