Czech contextual on-line advertising market research

Thesis title: Analýza trhu s kontextovou reklamou v ČR
Author: Florek, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Ludvík, Radim
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce pojednává o trhu s kontextovou on-line reklamou v ČR. V úvodní kapitole je popsána role reklamy v kontextu marketingu a jeho nástrojů. Následující část pojednává o internetu jako reklamním médiu a zaměřuje se na jeho budoucí potenciál, reklamní formáty, způsoby cílení a modely zpoplatnění on-line reklamy. V další části jsou popsány a analyzovány subjekty trhu s kontextovou reklamou v České republice. Na straně nabídky jsou to vydavatelé, na straně poptávky inzerenti a v roli zprostředkovatelů čtyři nejvýznamnější on-line reklamní platformy působící na trhu, které nabízejí kontextové cílení. V následující části jsou popsány dva experimenty. V prvním je srovnávána výkonnost kontextově cílených reklam s výkonností reklam necílených a následně kvantifikována přidaná hodnota kontextového cílení. Druhý experiment srovnává výkonnost tří reklamních platforem z pohledu on-line vydavatele.
Keywords: Platba za kliknutí (PPC); Reklamní systémy; Cílení reklamy; On-line reklama; Reklama na internetu; Kontextová reklama
Thesis title: Czech contextual on-line advertising market research
Author: Florek, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Ludvík, Radim
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the Czech contextual on-line advertising market. In the first chapter it introduces the role of the advertising as a marketing tool. The following chapter deals with the internet as an advertising medium, focusing on its potential, ad formats, targeting methods and pricing models. The next part describes and analyses Czech contextual targeting market entities - publishers on the supply side, advertisers on the demand side and the four main on-line advertising platforms, offering the contextual targeting. The last chapters describe two experiments which were carried out. In one of them the performance of contextually targeted ads was compared to the performance of randomly selected ads. The second experiment compares the performance of selected contextual ad platforms form a publisher's view.
Keywords: Ad serving systems; Pay per click (PPC); On-line advertising; Contextual advertising; Internet advertising; Ad targetting

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 12. 2007
Date of submission: 30. 6. 2008
Date of defense: 24. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/16775/podrobnosti

Files for download

    Last update: