The perception of the Apple brand in the Czech Republic in comparison with major competitors (Samsung, HTC, Nokia)

Thesis title: Vnímání značky Apple v ČR ve srovnání s hlavní konkurencí (Samsung, HTC, Nokia)
Author: Kluc, Martin
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Procházková, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je popsat a analyzovat vnímaní značky Apple v České republice ve srovnání s hlavními konkurenty v tomto odvětví, značkami Samsung, HTC a Nokia. Teoretická část vysvětluje základní pojmy týkající se budování značky. Jsou zmíněny pojmy týkající se architektury značky a také identity značky. V praktické části je představeno odvětví mobilních telefonů. Jsou zde charakterizovány největší společnosti zabývající se mimo jiné výrobou mobilních telefonů. Dále tato část práce zkoumá faktory, které mohou zákazníky nejvíce ovlivnit při výběru a nákupu mobilního telefonu. Je popsán postup a metodologie při vytváření dotazníku, který byl následně vyplňován respondenty. Odpovědi respondentů byly podrobeny analýze a následně v závěru praktické části interpretovány. Závěr práce shrnuje mnou provedený výzkum a zhodnocení předem stanovených hypotéz.
Keywords: architektura značky; Značka; nejcennější značky světa; identita značky; budování značky
Thesis title: The perception of the Apple brand in the Czech Republic in comparison with major competitors (Samsung, HTC, Nokia)
Author: Kluc, Martin
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Procházková, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is to describe and analyse the perception of the Apple brand in the Czech Republic and to compare it with its major competitors in the industry -- Samsung, HTC and Nokia. The theoretical part of the thesis explains the essential terms connected with brand building. Terms such as brand architecture and brand identity are mentioned. In the practical part of the thesis mobile phone industry is introduced, including characterization of the largest and the most important mobile phones producers. Factors affecting consumer choice and purchase of mobile phones were examined. Survey methods and techniques used in a questionnaire are described. The survey was conducted, the responds were analysed and explicated in the conclusion of the practical part of the thesis. The conclusion summarizes the survey and evaluates predefined hypotheses.
Keywords: the world's most valuable brands; Brand; brand architecture; brand identity; brand building

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 12. 2013
Date of submission: 30. 4. 2014
Date of defense: 28. 5. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/45775/podrobnosti

Files for download

    Last update: