Analysis of Corporate Philanthropy in the Banking Sector

Thesis title: Analýza firemní filantropie v bankovním sektoru
Author: Kožená, Olga
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
V dnešní době plné globalizace, modernizace a nejnovějších technologií jsou společnosti čím dál více nuceny věnovat své úsilí snižování negativních dopadů na životní prostředí a společnost, ve které působí. Proto se společnosti začínají věnovat kromě dosahování zisku i jiným aktivitám, které jsou souhrnně nazývány společenská odpovědnost a jedním z jejích nástrojů je i firemní filantropie. Cílem diplomové práce je shrnutí rozvržení současných filantropických aktivit bank a návrh vhodných nástrojů pro zvýšení informovanosti veřejnosti o společenské odpovědnosti a filantropických aktivitách bankovních institucí. Teoretická část obsahuje stručný úvod do problematiky firemní filantropie a společenské odpovědnosti firem. V praktické části jsou stručně shrnuty filantropické projekty čtyř největších bank na českém trhu a dále vyhodnocení dvou dotazníkových šetření na výše zmiňované téma. Poslední kapitola obsahuje návrhy nástrojů komunikace firemní filantropie pro zvýšení povědomí mezi zaměstnanci firem i veřejností.
Keywords: Společenská odpovědnost firem; dobrovolnictví; peněžní dárcovství; firemní filantropie
Thesis title: Analysis of Corporate Philanthropy in the Banking Sector
Author: Kožená, Olga
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Nowadays globalization, modernization and new technologies, companies are increasingly forced to devote its efforts to reduce negative impacts on the environment and society in which it operates. Therefore companies are beginning to make a profit in addition to other activities, which are collectively called social responsibility and one of its instruments is corporate philanthropy. The aim of the thesis is a summary of current philanthropic activities of banks and the design of appropriate tools to enhance public awareness of social responsibility and philanthropic activities of banking institutions. The theoretical part provides a brief introduction to the topic of corporate philanthropy and corporate social responsibility. In the practical section it briefly summarizes the philanthropic projects of the four largest banks in the Czech market and further evaluation of two surveys on the above mentioned subject. The last chapter contains proposals of communication tools for corporate philanthropy to raise awareness among company employees and the public.
Keywords: Corporate social responsibility; Volunteering; Cash donation; Corporate philanthropy

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 11. 2012
Date of submission: 23. 8. 2013
Date of defense: 11. 9. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/40172/podrobnosti

Files for download

    Last update: