Crowdfunding – the new phenomenon of fundraising in the field of creative culture

Thesis title: Crowdfunding - Nový fenomén fundraisingu v oblasti kreativní kultury
Author: Maliosová, Natalie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hucková, Barbara
Opponents: Hanzlík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá crowdfundingem - novinkou v oblasti financování kreativní kultury. Cílem této práce je představení tohoto pojmu a potvrzení hypotézy, že crowdfunding je perspektivní a životaschopnou formou fundraisingu i v rámci České republiky. Teoretická část detailně popisuje podstatu crowdfundingu. Prostor je zde věnován samotnému systému fungování crowdfundingu, příčinám jeho vzniku a historii. Dále jsou zde vymezena jeho specifika a jednotlivé podoby. Praktická část analyzuje český crowdfundingový portál Hithit.cz, prozatím nejúspěšnější podobnou platformu u nás. Druhým pilířem praktické části je vyhodnocení dotazníkového šetření, jenž mělo za cíl zjistit míru povědomí o crowdfundingu u českých uživatelů internetu a jejich preference při užívání crowdfundingových portálů.
Keywords: Hïthit.cz; Crowdsourcing; Internetový portál; Kreativní kultura; Fundraising; Crowdfunding
Thesis title: Crowdfunding – the new phenomenon of fundraising in the field of creative culture
Author: Maliosová, Natalie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hucková, Barbara
Opponents: Hanzlík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with crowdfunding -- an innovation in financing the creative culture. Purpose of the thesis is to introduce this term and explain its implementation in Czech environment. This issue is described from both theoretical and practical perspective. The theoretical part explains in detail crowdfunding concept. It is devoted to the functioning of crowdfunding, its causes and its history. There are also described its specifics and individual forms. On the other hand the practical part analyzes a Czech crowdfunding web site, Hithit.cz, so far the most successful platform of its kind in our country. The second pillar is of the practical part are results of a questionnaire. The questionnaire was supposed to find out the level of awareness of crowdfunding of Czech users on Internet and their preferences while using such platform.
Keywords: Crowdsourcing; Internet portal; Hithit.cz; Fundraising ; Creative culture; Crowdfunding

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 3. 2013
Date of submission: 15. 6. 2013
Date of defense: 17. 9. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42302/podrobnosti

Files for download

    Last update: