Does the law of one price apply for electronic products?

Thesis title: Prosazuje se u elektronických výrobků zákon jedné ceny?
Author: Voborníková, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hudík, Marek
Opponents: Kadeřábková, Božena
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce zkoumá prosazování zákona jediné ceny na trhu s fototechnikou a kancelářským zařízením na základě maloobchodních cen produktů jednoho nadnárodního výrobce napříč evropskými státy a USA. U průměrných cen nejsou mezi státy pozorovány výrazné rozdíly, ale při zaměření se na konkrétní produkty se objevují významné diference u většiny dvojic zemí. Analýzou nebylo potvrzeno, že by za zmíněnými diferencemi stály převážně různé distribuční náklady. Srovnání relativních meziproduktových cen mezi státy, i u velmi podobných produktů s očekávanými stejnými prodejními náklady, ukazuje výkyvy oběma směry. Přetrvání cenových variací po eliminaci nákladů poukazuje na nedokonalou arbitráž umožňující účtování odlišných marží a na neúplnou homogenitu produktů.
Keywords: homogenita produktů; strategické stanovování cen; arbitráž; cenové diference; zákon jediné ceny
Thesis title: Does the law of one price apply for electronic products?
Author: Voborníková, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hudík, Marek
Opponents: Kadeřábková, Božena
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis describes forcering the law of one price on the market with cameras and office equipment. In thesis are considered retail prices of products one corporation across european countries and USA. As for average prices, there are not significant differences between markets, but conrete products show significat differnces at majority of observing countries. The analysis have not confirmed distribution cost as a reason. The comparsion relative prices betwee countries shows swing both direction, even by similar products whrere is expectated similar selling cost. Persistence of price variations after cost elimination shows imperfect arbitrage, enabling to charge different margins and incompletely homogenity of products.
Keywords: homogeneity of the products; price differences; strategic pricing; arbitrage; Law of one price

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 10. 2011
Date of submission: 1. 6. 2013
Date of defense: 19. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/34183/podrobnosti

Files for download

    Last update: