Bayesian approach to teaching statistics

Thesis title: Bayesovský přístup k výuce statistiky
Author: Karel, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hebák, Petr
Opponents: Hustopecký , Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Bayesovský přístup k výuce statistiky je zajímavé téma, které dosud vyvolává mezi ně-kterými statistiky bouřlivé diskuse. Práce pojednává o možnosti výuky statistiky z bayesovského pohledu. Bayesovský přístup k výuce statistiky se v zahraničí postupně stává alternativou všeobecně rozšířeného četnostního (klasického) přístupu. V práci je stručně připomenut historický vývoj vzájemného prolínání četnostního a bayesovského přístupu, včetně naznačení základních a metodických rozdílů obou pohledů. Jedním z hlavních cílů práce je ukázat možnost výuky vybraných témat z jiného, než klasického pohledu. Součástí práce je z tohoto důvodu i návrh úvodního kurzu statistiky, kde jsou vybrané kapitoly studentům představovány z bayesovského hlediska. V obou přístupech je mnohé společné, proto se práce zabývá pouze některými vybranými tématy na nichž je rozdíl bayesovského pojetí patrný. Jmenovitě se jedná o kapitoly věnované pojmu pravděpodobnost a induktivním úsudkům. V navrženém kurzu jsou součástí každé kapi-toly i krátká cvičení určená k lepšímu pochopení probrané látky.
Keywords: logika a pravděpodobnost; Bayesův vzorec; bayesovský přístup; výuka statistiky z bayesovského hlediska; historie bayesovské statistiky
Thesis title: Bayesian approach to teaching statistics
Author: Karel, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hebák, Petr
Opponents: Hustopecký , Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Bayesian approach to teaching statistics is an interesting topic which is often discussed by statisticians. This thesis explores possibilities of teaching statistics from a Bayesian perspective. In abroad, the Bayesian approach becomes an alternative to a frequentist (classical) approach in the basic courses of mathematical statistics. The thesis briefly review the historical development of both approaches, including the overview of the fundamental methodological differences between those two. The main objective is to introduce the methodology for teaching selected topics from a Bayesian approach in comparison to frequentist approach. Therefore, this work contains a proposal of intro-ductory statistical course where selected chapters are presented to students from a Bayesian perspective. As both approaches have much in common, the work addres-ses only those selected topics for which the Bayesian approach is the noticeably diffe-rent. Namely, it is a chapter devoted to a concept of probability and inductive judg-ments. The proposed courses are part of each chapter as well as short exercises designed to improve the understanding to the subject matter.
Keywords: history of bayesian statistics; Bayes theorem; bayesian approach to teaching statistics,; logic and probability; subjective proba-bility

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Statisticko-pojistné inženýrství
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Statistics and Probability

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 3. 2012
Date of submission: 15. 9. 2013
Date of defense: 12. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/36730/podrobnosti

Files for download

    Last update: