The direct Presidential election in the Czech Republic and the electoral strategy of the candidates in the second round

Thesis title: Přímá volba prezidenta v ČR a volební strategie kandidátů ve druhém kole
Author: Gronychová, Gabriela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Müller, Karel
Opponents: Vymětal, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce na téma "Přímá volba prezidenta v ČR a volební strategie kandidátů ve druhém kole," má za cíl zmapovat volební strategie Karla Schwarzenberga a Miloše Zemana v první přímé volbě prezidenta v roce 2013. Dále pak zhodnotit adekvátnost použitých metod a jejich působení na voliče. V teoretické části je popisována problematika politických kampaní a strategií, v empirické části se práce zaměřuje na konkrétní strategii použitou kandidáty. K dosažení cílů práce je použita metoda komparace, kdy se na základě předem stanovených parametrů porovnává zvolená strategie obou kandidátů. Následně se práce věnuje vyhodnocení volebního potenciálu, který kandidáti měli a interpretaci jeho využití na základě výstupů agentury MEDIAN.
Keywords: politický marketing; prezident; předvolební kampaň; přímá volba; volební strategie
Thesis title: The direct Presidential election in the Czech Republic and the electoral strategy of the candidates in the second round
Author: Gronychová, Gabriela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Müller, Karel
Opponents: Vymětal, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The Bechelor thesis "The direct Presidential election in the Czech Republic and the electoral strategy of the candidates in the second round," aims to survey election strategy of Karel Schwarzenberg and Milos Zeman in the first direct presidential election in 2013. Furthermore, to evaluate the adequacy of used methods and their impact on voters. The theoretical part describes political campaigns and strategies. The second part focuses on the specific strategy used by candidates. To fulfill the thesis objective is used the method of comparison, which is based on predetermined parameters. Subsequently, the thesis deals with the evaluation of the electoral potential of both candidates and how is this potential gained, regarding to MEDIAN agency outputs.
Keywords: president; political marketing; direct vote; election campaign; election strategy

Information about study

Study programme: Politologie/Politologie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Political Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2012
Date of submission: 15. 5. 2013
Date of defense: 13. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/38995/podrobnosti

Files for download

    Last update: