Teaching methods in economics as a school subject at secondary schools
Thesis title: | Vyučovací metody v předmětu ekonomika na středních školách |
---|---|
Author: | Kalinová, Jana |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Králová, Alena |
Opponents: | Holečková, Lenka |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářská práce je zaměřena na metody vyučování. Teoretická část pojednává o obsahu předmětu ekonomika, jejích cílech, kompetencích a o faktorech, které ovlivňují proces učení. Největší část je věnována výše zmíněným metodám vyučování. Metody jsou klasifikovány do skupin, podle různých kritérií. Také jsou v práci uvedeny kritéria výběru těchto metod při výuce. Práce se věnuje prezentaci dotazníků se žáky a učiteli obchodních akademií a ekonomických lyceí. Cílem je zjištění oblíbenosti předmětu ekonomika, využití vyučovacích metod, názorných pomůcek, či didaktické techniky, zjištění rozdílů mezi obory Obchodní akademie a Ekonomické lyceum a konfrontace názorů na výuku ekonomiky z pohledu žáka a učitele. |
Keywords: | vyučovací metody; klíčové a odborné kompetence; vzdělávací obsah předmětu ekonomika |
Thesis title: | Teaching methods in economics as a school subject at secondary schools |
---|---|
Author: | Kalinová, Jana |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Králová, Alena |
Opponents: | Holečková, Lenka |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The bachelor's thesis aims on teaching methods. The theoretical part is about economics as a school subject, its content, aims, key competence and about factors that influence a learning process. The major part deals with teaching methods. They are classified in groups according to different criteria. There are also criteria of choosing the teaching methods. The practical part presents results from questionnaires given to students and teachers at secondary commercial schools. The aim is to find out if students like economics as a school subject. Other aims are to find out how teachers use different teaching methods, visual aids or teaching techniques, to find out differences between the two branches at secondary commercial schools (business college and economic lyceum) and to compare teachers' and students' attitudes to teaching of economics. |
Keywords: | teaching methods; key competence; curriculum of economics as a school subject |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 6. 11. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 31. 5. 2013 |
Date of defense: | 18. 6. 2013 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/40183/podrobnosti |