Analysis of economic efficiency of the fare at the Prague Public Transport Company

Thesis title: Analýza ekonomické efektivnosti jízdného u Dopravního podniku hl.m. Prahy
Author: Kincl, Tomáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pova, Patrik
Opponents: Došlý, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Je současná výše jízdného v městské hromadné dopravě v Praze ekonomicky nejefektivnějším možným řešením? Provedená analýza to vyvrací. Důvodem je dlouhodobě velmi malý podíl tržeb z jízdného a naopak velmi výrazný podíl dotací z rozpočtu hl. m. Prahy na výnosech dopravního podniku za existence výrazného používání osobních automobilů jako způsobu dopravy po hlavním městě. Bylo by hrazením plné výše jízdného čistě jen z veřejných rozpočtů dosaženo efektivnějšího řešení? Analýza hypotézu potvrzuje. Spolu s podpůrným administrativním opatřením by "nulové" jízdné pravděpodobně vedlo k výraznému omezení osobního motorismu, což by mělo za následek zlepšení stavu ovzduší, hlukové situace, kongescí v dopravě a ušetření nákladů spojených s automobilovou dopravou, které by minimálně vyrovnaly ušlé tržby z jízdného. I přes případná existující rizika by patrně bylo dosaženo větší efektivity.
Keywords: Veřejná doprava; Jízdné; Tržby z jízdného; Dopravní podnik hl. m. Prahy; Praha; Dotace
Thesis title: Analysis of economic efficiency of the fare at the Prague Public Transport Company
Author: Kincl, Tomáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pova, Patrik
Opponents: Došlý, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Is the current fare of public transport in Prague economically most efficient possible solution? The performed analysis refutes it. The reason is long-term very little share of revenues from fares and on the contrary, a very significant share of revenues from the budget of the Prague on revenues transport company in Prague for the existence of a significant car use as a means of transport in the capital. Would it be paying for the full amount of the fare purely from public budgets achieve more effective solution? The analysis confirms the hypothesis. Along with supporting administrative measures would be "zero" fare likely lead to a significant reduction of personal motoring, which would result in the improvement of air quality, noise situations, congestion in traffic and cost savings associated with vehicular traffic that would at least offset the loss of revenue from fares. Despite possible existing risk would be probably achieve more efficient solutions.
Keywords: The Prague Public Transport Company; Prague; Public transport; Fare; Subsidies; Revenues from fare

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Veřejná správa a regionální rozvoj
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Regional Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 2. 2013
Date of submission: 22. 4. 2013
Date of defense: 26. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41238/podrobnosti

Files for download

    Last update: