Analýza ekonomické efektivnosti jízdného u Dopravního podniku hl.m. Prahy
Název práce: | Analýza ekonomické efektivnosti jízdného u Dopravního podniku hl.m. Prahy |
---|---|
Autor(ka) práce: | Kincl, Tomáš |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Pova, Patrik |
Oponenti práce: | Došlý, Jiří |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Je současná výše jízdného v městské hromadné dopravě v Praze ekonomicky nejefektivnějším možným řešením? Provedená analýza to vyvrací. Důvodem je dlouhodobě velmi malý podíl tržeb z jízdného a naopak velmi výrazný podíl dotací z rozpočtu hl. m. Prahy na výnosech dopravního podniku za existence výrazného používání osobních automobilů jako způsobu dopravy po hlavním městě. Bylo by hrazením plné výše jízdného čistě jen z veřejných rozpočtů dosaženo efektivnějšího řešení? Analýza hypotézu potvrzuje. Spolu s podpůrným administrativním opatřením by "nulové" jízdné pravděpodobně vedlo k výraznému omezení osobního motorismu, což by mělo za následek zlepšení stavu ovzduší, hlukové situace, kongescí v dopravě a ušetření nákladů spojených s automobilovou dopravou, které by minimálně vyrovnaly ušlé tržby z jízdného. I přes případná existující rizika by patrně bylo dosaženo větší efektivity. |
Klíčová slova: | Veřejná doprava; Jízdné; Tržby z jízdného; Dopravní podnik hl. m. Prahy; Praha; Dotace |
Název práce: | Analysis of economic efficiency of the fare at the Prague Public Transport Company |
---|---|
Autor(ka) práce: | Kincl, Tomáš |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Pova, Patrik |
Oponenti práce: | Došlý, Jiří |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Is the current fare of public transport in Prague economically most efficient possible solution? The performed analysis refutes it. The reason is long-term very little share of revenues from fares and on the contrary, a very significant share of revenues from the budget of the Prague on revenues transport company in Prague for the existence of a significant car use as a means of transport in the capital. Would it be paying for the full amount of the fare purely from public budgets achieve more effective solution? The analysis confirms the hypothesis. Along with supporting administrative measures would be "zero" fare likely lead to a significant reduction of personal motoring, which would result in the improvement of air quality, noise situations, congestion in traffic and cost savings associated with vehicular traffic that would at least offset the loss of revenue from fares. Despite possible existing risk would be probably achieve more efficient solutions. |
Klíčová slova: | The Prague Public Transport Company; Prague; Public transport; Fare; Subsidies; Revenues from fare |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomie a hospodářská správa/Veřejná správa a regionální rozvoj |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra regionálních studií |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 5. 2. 2013 |
---|---|
Datum podání práce: | 22. 4. 2013 |
Datum obhajoby: | 26. 6. 2013 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/41238/podrobnosti |