Semiotic Analysis of Visual Representation of Men and Women on the Front Pages of the Czech Press

Thesis title: Sémiotická analýza vizuální reprezentace mužů a žen na titulních stranách českého tisku
Author: Filípková, Denisa
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem bakalářské práce je provést repliku Revize Goffmanovy analýzy zobrazování mužů a žen v reklamě (Bell, a další, 2002). Základem této práce je vyhodnocení výsledků mé analýzy, a také porovnání mých výsledků s výsledky původní analýzy a hypotézami, které byly v původní analýze stanoveny. Předmětem mé analýzy je český tisk. Do analýzy jsem zařadila 1 110 fotografií mužů, žen nebo skupiny obou, které byly publikovány na titulních stranách dvou českých deníků, a to Mladé fronty DNES a Práva. Jelikož jsou do analýzy zařazeny dva české deníky, je součástí práce také porovnání obou deníků.
Keywords: Revize Goffmanovy analýzy zobrazování mužů a žen v reklamě; obrazová analýza; noviny; metody výzkumu médií; gender; vizuální prvky
Thesis title: Semiotic Analysis of Visual Representation of Men and Women on the Front Pages of the Czech Press
Author: Filípková, Denisa
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The Bachelor's work objective is to carry out Goffman's Gender Advertisements revisited (Bell, a další, 2002) by way of replica. Evaluation of my analysis results is together with comparison of my findings with both the original analysis and hypotheses, which were defined by the original analyses. The subject matter of my analysis is Czech press. 1110 photos of men, women or groups of both are included in the analysis. These photos were published on front pages of two Czech dailies Mladá fronta DNES and Právo. Comparison of the both dailies is the parts of the Bachelor's work in view of these two dailies are included in the analysis.
Keywords: newspapers; gender; visual elements; Goffman's Gender Advertisements revisited; image analysis; media research methods

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 4. 2012
Date of submission: 30. 4. 2013
Date of defense: 12. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42152/podrobnosti

Files for download

    Last update: