Efficiency measurement in education with focus on data envelopment analysis
Thesis title: | Hodnocení efektivity ve školství se zaměřením na modely analýzy obalu dat |
---|---|
Author: | Krňávek, Jiří |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Jablonský, Josef |
Opponents: | Dlouhý, Martin |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | K hodnocení efektivity (efektivnosti) se využívá mnoha různých metod a přístupů. Od těch nejjednodušších, jako jsou obyčejné poměrné ukazatele různých ekonomických veličin po složitější přístupy, jimiž jsou ekonometrické modely analýzy produkční hranice (DFA a SFA) nebo lineární programování a jeho přístup nazývaný modely analýzy obalu dat (DEA). Tyto přístupy mají mnoho společného ale také velké množství aspektů, v nichž se od sebe odlišují. Tato práce je ve své teoretické části zaměřena na představení a popis těchto výše zmíněných přístupů, na jejich vzájemné porovnání. Pojednává také o možnostech aplikace DEA v oblasti školství, což je její stěžejní téma. Praktická část této práce pouze demonstruje možnosti použití modelů DEA na reálných datech, jež se týkají ekonomických fakult v České Republice. |
Keywords: | SFA; DFA; CCR; BCC; školství; DEA; efektivita |
Thesis title: | Efficiency measurement in education with focus on data envelopment analysis |
---|---|
Author: | Krňávek, Jiří |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Jablonský, Josef |
Opponents: | Dlouhý, Martin |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | There are many different approaches and methods that are used for efficiency measurement. From the simplest ones like proportional indicators to more complex approaches such as econometric approach of deterministic and stochastic frontier analysis or (DFA and SFA) approaches of linear programming represented by data envelopment analysis models (DEA). These approaches have much in common but also many aspects in which differ from each other. The theoretical part of this thesis focuses on introduction and description of approaches mentioned above and also on their mutual comparison. This part also deals with means of application of DEA in education, which is its crucial topic. Practical part of the thesis demonstrates possibilities of usage of DEA models on real data that bear on economic faculties in Czech Republic. |
Keywords: | SFA; DFA; CCR; BCC; education; DEA; efficiency |
Information about study
Study programme: | Kvantitativní metody v ekonomice/Matematické metody v ekonomii |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Econometrics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 26. 9. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 3. 6. 2013 |
Date of defense: | 25. 6. 2013 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/43078/podrobnosti |