Stereotypes sell: Analysis of stereotypes in advertising

Thesis title: Stereotypy prodávají: analýza stereotypů v reklamě
Author: Dvořák, Petr
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Novotná, Eliška
Thesis language: Česky
Abstract:
Úvod práce je věnován uvedení do problematiky a jejímu obecnému popisu. Jsou zde vysvětleny pojmy jako masmédia, televizní vysílání, gender, nebo stereotyp. Dále navazuje rozbor Goffmanovy studie Gender advertisements. V metodické části je stanovený výzkumný záměr a cíle výzkumu. Dále je zde popsán postup realizace praktické části. V té bylo zkoumáno vnímání genderových stereotypů v reklamě veřejností, znalost pojmu a také vliv na nákupní chování veřejnosti. Ke zpracování praktické části sloužil elektronický dotazník. Po zpracování výsledků lze říci, že veřejnost vnímá genderové stereotypy v reklamách, částečně je i zná. Ty na ni působí pozitivním dojmem, ale nemotivují ji k nákupu produktu, či návštěvě obchodu.
Keywords: gender; reklama; stereotyp; Goffman; televize
Thesis title: Stereotypes sell: Analysis of stereotypes in advertising
Author: Dvořák, Petr
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Novotná, Eliška
Thesis language: Česky
Abstract:
The introduction of the thesis is devoted to the introduction of the subject and its general description. Concepts such as mass media, TV broadcasting, gender, or stereotype are explained, together with the analysis of Goffman's study - Gender advertisements. The methodical part describes general goals and subjects of the research and also the method that is used. The practical part focuses on the research of the perception of gender stereotypes in advertising by the public, the knowledge of the term and also the influence on the public's purchasing behavior. An electronic questionnaire was used to collect the data from the public. The evaluated data show that the public is aware of gender stereotypes in advertisements, and partly knows them. The public feels positive about it, but it does not motivate the people to buy the product or visit the store.
Keywords: gender; advertisement; stereotype; Goffman; TV

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 3. 2016
Date of submission: 30. 4. 2017
Date of defense: 12. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/57776/podrobnosti

Files for download

    Last update: