Recruitment process of international companies in the light of national cultures: France and the Czech Republic

Thesis title: Náborový proces mezinárodních firem ve světle národních kultur: Francie a Česká republika
Author: Bočanová, Magda
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kašparová, Eva
Opponents: Kubernátová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá analýzou a popisem kulturních odlišností mezi Francií a Českou republikou v návaznosti na náborové procesy mezinárodních firem působících v těchto zemích. Práce je rozdělena do dvou hlavních častí, teoretické a praktické. Teoretická část je věnována základní terminologii v oblastech řízení lidských zdrojů a kulturních specifik. Definuje pojmy a postupy náborového procesu jako klíčové součásti managementu lidských zdrojů stejně jako návaznost a vliv kulturních charakteristik na tento proces. Praktická část popisuje náborové procesy na příkladu dvou mezinárodních firem podnikajících na českém a francouzském trhu. Dále obsahuje srovnání postupů náborových procesů těchto firem ve světle národních kulturních specifik Francie a České Republiky. Praktická část také zahrnuje zjištění očekávání a postojů českých vysokoškolských studentů a absolventů k jedné ze zkoumaných mezinárodních firem ve vztahu k aktivitám jejího personálního marketingu.
Keywords: kultura; náborový proces; mezinárodní společnost; kulturní rozdíly
Thesis title: Recruitment process of international companies in the light of national cultures: France and the Czech Republic
Author: Bočanová, Magda
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kašparová, Eva
Opponents: Kubernátová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is dedicated to analyze and describe cultural differences between France and the Czech Republic in connection with recruitment processes of international companies operating in these countries. The thesis is divided into two main parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part involves the basic terminology in the field of human resource management and cultural specifics. It defines the terms and procedures of the recruitment process as a key component of human resource management as well as connection and influence of cultural characteristics on the process. The practical part describes recruitment processes using the example of two international companies doing business on the Czech and French market. It also contains a comparison of the recruitment processes of these companies in the light of the national specifics of France and the Czech Republic. The practical part also includes detection of expectations and attitudes of Czech university students and graduates towards one of the international companies in relation to the activities of its HR marketing.
Keywords: culture; cultural differences; recruitment process; international company

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 6. 2016
Date of submission: 15. 5. 2017
Date of defense: 1. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/58017/podrobnosti

Files for download

    Last update: