Inclusion and Its Expected Social-economic Impacts at Elementary Schools in the Czech Republic in 2016
Thesis title: | Inkluze a její předpokládané sociálně-ekonomické dopady na základních školách v ČR v roce 2016 |
---|---|
Author: | Krákora, Jan |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Barák, Vladimír |
Opponents: | Krebs, Vojtěch |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářská práce se zabývá inkluzí na základních školách v České republice a snaží se odhadnout předpokládané sociálně-ekonomické dopady. V teoretické části práce jsou definovány pojmy, jako je integrace a inkluze, jsou předloženy informace o současném legislativním nastavení týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a v neposlední řadě práce představuje norský a finský systém speciálního vzdělávání. Praktická část nejprve přichází na základě makroekonomických dat s výsledky, že inkluze můžeme mít pozitivní ekonomické dopady při dostatečné investici peněžních prostředků a vhodně nastavených podmínkách. Další část práce pomocí vlastního dotazníkového šetření přichází se zjištěním, že právě podmínky nejsou v České republice pro inklinované osoby tohoto procesu vhodně nastaveny. |
Keywords: | základní školy; trh práce; speciální školství ; integrace; vzdělávání; speciální vzdělávací potřeby; inkluze; nezaměstnanost |
Thesis title: | Inclusion and Its Expected Social-economic Impacts at Elementary Schools in the Czech Republic in 2016 |
---|---|
Author: | Krákora, Jan |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Barák, Vladimír |
Opponents: | Krebs, Vojtěch |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The bachelor thesis deals with inclusion at elementary schools in the Czech Republic and tries to estimate expected social-economic impacts. In the theoretical part of the thesis terms such as integration and inclusion are defined, then the current legislationrelating to the education of pupils with special educational needs is described and last but not least the system of the Norwegian and the Finnish special education is presented. Firstly, the practical part shows based on macroeconomic data that inclusion may have positive economic impacts on assumption that sufficient financial sources are invested and appropriate conditions are set up. Finally, the results of the own questionnaire surveyproving that the appropriate conditions are not set up for the persons concerned in the Czech Republic. |
Keywords: | unemployment; elementary schools; special educational needs; labor market; eduacation; special education; inclusion; integration |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economic and Social Policy |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 11. 3. 2017 |
---|---|
Date of submission: | 31. 5. 2017 |
Date of defense: | 29. 5. 2017 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/61364/podrobnosti |