Analysis of consumer behaviour in the field of organic foods

Thesis title: Analýza spotřebního chování v oblasti biopotravin
Author: Matějková, Jana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu informovanosti a povědomí spotřebitelů v oblasti ekologického zemědělství a bioprodukce. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definicemi základních ekonomických pojmů jako je spotřebitel a spotřební chování, popisuje kupní rozhodovací proces a jeho fáze a obsahuje faktory, které ovlivňují rozhodování spotřebitele a souvisejí s tzv. černou skříňkou. Dále popisuje základní principy ekologického zemědělství a biopotraviny, včetně jejich značení a kontroly. V praktické části je uveden vlastní marketingový výzkum, který byl proveden za pomoci kvantitativní metody formou dotazníkového šetření. Je zaměřen na znalosti a nákupní chování spotřebitelů v oblasti biopotravin. Cílem práce je zjistit povědomí českých spotřebitelů o ekologickém zemědělství a jeho produktech a analyzovat spotřební chování v oblasti biopotravin.
Keywords: ekologické zemědělství; spotřební chování; spotřebitel; biopotraviny
Thesis title: Analysis of consumer behaviour in the field of organic foods
Author: Matějková, Jana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on the analysis of information and consumer awareness of organic farming and organic production. The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part deals with definitions of basic economic terms such as consumers and consumer behaviour, describes the purchase decision-making process and its phases and includes factors that influence consumer decisions in relation to the socalled black box. Furthermore, it also describes the basic principles of organic farming and foods, including their labelling and checks. The practical part includes my own marketing research, which was conducted with the help of quantitative methods using a questionnaire. It focuses on the knowledge and consumers behaviour in the organic foods area. The aim of this thesis is to determine the awareness of Czech consumers about organic farming and its products and to analyse consumer behaviour in the field of organic foods.
Keywords: consumer; organic food; organic farming; consumer behaviour

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 10. 2016
Date of submission: 28. 4. 2017
Date of defense: 21. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/59078/podrobnosti

Files for download

    Last update: