FINANCIAL LITERACY IN THE CZECH REPUBLIC and its impacts on decision-making

Thesis title: FINANČNÍ GRAMOTNOST V ČR a její dopady na rozhodování osob
Author: Hoření, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Radová, Jarmila
Opponents: Rajl, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti, jejíž význam v posledních dvou desetiletích narůstá po celém světě, Českou republiku nevyjímaje. Hlavním cílem práce je zjistit, zda povinné finanční vzdělávání na SŠ v ČR vede ke zvyšování úrovně finanční gramotnosti mladé populace. První kapitola popisuje problematiku finanční gramotnosti v širších souvislostech, včetně jejího ukotvení v mezinárodních dokumentech. Největší pozornost je pak věnována vývoji finančního vzdělávání v ČR a zapojování finanční gramotnosti do výuky na ZŠ, SŠ a do dalšího vzdělávání. Druhá kapitola se zabývá analýzou vybraných výzkumů zkoumajících úroveň finanční gramotnosti v ČR. Třetí, stěžejní kapitola je věnována vlastnímu výzkumu finanční gramotnosti obyvatelstva ČR, jehož výsledky ukazují mimo jiné, že mladí lidé, kteří byli či jsou na SŠ povinně finančně vzděláváni, dosahují nižší úrovně finanční gramotnosti než zbytek populace, a tedy že klíčovým determinantem úrovně finanční gramotnosti jsou životní zkušenosti. I přes výše uvedené závěry však nelze přínosy finančního vzdělávání zpochybňovat.
Keywords: ochrana spotřebitele; finanční gramotnost; finanční rozhodování; finanční vzdělávání
Thesis title: FINANCIAL LITERACY IN THE CZECH REPUBLIC and its impacts on decision-making
Author: Hoření, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Radová, Jarmila
Opponents: Rajl, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the issue of financial literacy, whose importance has been growing in last two decades all over the world, including the Czech Republic. The main aim of this thesis is to find out whether the compulsory financial education at secondary schools in the Czech Republic increases the level of financial literacy among young population. The first chapter describes the issue of financial literacy in wider context, including its anchoring in international documents. The most attention is paid to the development of financial education in the Czech Republic and the involvement of financial literacy into primary, secondary and further education. The second chapter concentrates on an analysis of a few chosen researches examining the level of financial literacy in the Czech Republic. Third, the key chapter focuses on author’s own research of financial literacy among the population of the Czech Republic. Its results, among others, shows that young people, who have been or are currently undergoing compulsory financial education at secondary school, have lower level of financial education than the rest of the population and therefor the key determinant of the level are life experiences. Despite the conclusions above, the benefits of financial education are undoubted.
Keywords: financial education; financial literacy; consumer protection; financial decision-making

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Bankovnictví a pojišťovnictví
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Banking and Insurance

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 10. 2016
Date of submission: 7. 11. 2017
Date of defense: 28. 11. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/59278/podrobnosti

Files for download

    Last update: