Tato diplomová práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti, jejíž význam v posledních dvou desetiletích narůstá po celém světě, Českou republiku nevyjímaje. Hlavním cílem práce je zjistit, zda povinné finanční vzdělávání na SŠ v ČR vede ke zvyšování úrovně finanční gramotnosti mladé populace. První kapitola popisuje problematiku finanční gramotnosti v širších souvislostech, včetně jejího ukotvení v mezinárodních dokumentech. Největší pozornost je pak věnována vývoji finančního vzdělávání ... zobrazit celý abstraktTato diplomová práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti, jejíž význam v posledních dvou desetiletích narůstá po celém světě, Českou republiku nevyjímaje. Hlavním cílem práce je zjistit, zda povinné finanční vzdělávání na SŠ v ČR vede ke zvyšování úrovně finanční gramotnosti mladé populace. První kapitola popisuje problematiku finanční gramotnosti v širších souvislostech, včetně jejího ukotvení v mezinárodních dokumentech. Největší pozornost je pak věnována vývoji finančního vzdělávání v ČR a zapojování finanční gramotnosti do výuky na ZŠ, SŠ a do dalšího vzdělávání. Druhá kapitola se zabývá analýzou vybraných výzkumů zkoumajících úroveň finanční gramotnosti v ČR. Třetí, stěžejní kapitola je věnována vlastnímu výzkumu finanční gramotnosti obyvatelstva ČR, jehož výsledky ukazují mimo jiné, že mladí lidé, kteří byli či jsou na SŠ povinně finančně vzděláváni, dosahují nižší úrovně finanční gramotnosti než zbytek populace, a tedy že klíčovým determinantem úrovně finanční gramotnosti jsou životní zkušenosti. I přes výše uvedené závěry však nelze přínosy finančního vzdělávání zpochybňovat. |