Effectiveness of election campaigns relative to the election result

Thesis title: Efektivnost volebních kampaní vzhledem k volebnímu výsledku
Author: Bárta, David
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dlouhý, Martin
Opponents: Sekničková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá analýzou volebních kampaní a volebních výsledků v krajských volbách 2016. Použitá data pochází z volebních výsledků, které kompletuje Český statistický úřad, a z transparentních účtů politických stran. V práci je použit Banzhafův index a Shapley-Shubikův index pro zhodnocení výsledků koaličního jednání v krajích a schopnosti stran a hnutí využít svého volebního zisku k prosazování svého politického programu. Pro analýzu volebních kampaní jsou finanční investice politických stran rozděleny do několika kategorií. Jednotlivá rozdělení jsou srovnána a následně je nastíněn model, jak by politická strana měla vést volební kampaň. V poslední části se autor věnuje sjednocení předcházejících zjištění do analýzy investic nutných pro dosažení dobrého volebního výsledku v krajských volbách.
Keywords: politické strany; krajské volby 2016; indexy hlasovací síly; volební kampaně; koalice
Thesis title: Effectiveness of election campaigns relative to the election result
Author: Bárta, David
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dlouhý, Martin
Opponents: Sekničková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the analysis of election campaigns and election results in the Czech regional elections of 2016. The used data comes from transparent accounts of political parties and the election results that are prepared by the Czech Statistical Office. The Banzhaf power index and the Shapley-Shubik power index are used to evaluate the results of the coalition negotiations and the ability of parties and movements to use their electoral profits to promote their political agenda. For the analysis of election campaigns, financial investments of political parties are divided into several categories. The distributed data is compared, and a model of how a political party should lead an election campaign is outlined. In the last part the author focuses on combining the previous findings into an analysis about the investments needed to achieve a good election result in the regional elections.
Keywords: regional elections 2016; election campaigns; political parties; coalitions; voting power index

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Econometrics

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 11. 2016
Date of submission: 8. 1. 2018
Date of defense: 31. 1. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/59834/podrobnosti

Files for download

    Last update: