How online grocery shopping alters food-related consumer behavior

Thesis title: How online grocery shopping alters food-related consumer behavior
Author: Šarkovská, Klára
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Procházka, David Anthony
Thesis language: English
Abstract:
This study attempts to assess how the online grocery supermarket environment impacts and alters the shopping behavior and buying habits of the online grocery customers. Based on the results of a qualitative research, this thesis identifies two different shopping strategies on the online grocery platform. The first strategy exhibits the same shopping behavior as in a traditional supermarket and is representative of those consumers who do not shop online for groceries regularly. The second shopping strategy, on the other hand, includes major alterations into the shopping habits and behaviors of online grocery shoppers. This strategy is common for shoppers who are regular visitors to the online supermarket and are therefore fully accustomed to the online grocery environment and its functions. Therefore, this research concludes that the online grocery shopping frequency and familiarity with the service are the main determinants of which strategy a consumer will adopt.
Keywords: Online grocery shopping; e-commerce; behavioral changes online; grocery; online consumer behavior; online supermarket
Thesis title: Jak nakupování potravin na internetu mění nákupní chování zákazníka
Author: Šarkovská, Klára
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Procházka, David Anthony
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této diplomové práce je zanalyzovat, jak online prostředí internetových supermarketů ovlivňuje a mění nákupní chování a zvyky uživatelů těchto online potravinových portálů. Na základě výsledků kvalitativního výzkumu tato práce identifikuje dvě rozdílné nákupní strategie na internetovém potravinovém portálu. První nákupní strategie se neprojevuje razantními změnami v chování uživatelů a tím pádem se neodchyluje od běžným nákupních zvyků v supermarketu. Tato strategie je specifická pro uživatele, kteří nenakupují potraviny na internetu pravidelně. Oproti tomu druhá nákupní strategie zahrnuje významnější zásahy do nákupních zvyků a chování uživatelů online potravinových portálů. Tato strategie je běžná pro uživatele, kteří jsou pravidelnými zákazníky online supermarketů a jsou tedy plně adaptováni na prostředí online potravinových portálů. Tato práce tedy dospívá k závěru, že frekvence nakupování potravin na internetu a zvyk na tuto službu jsou hlavními určovateli toho, jakou z daných strategií si uživatel osvojí.
Keywords: online chování zákazníka; online supermarket; potraviny; Nákup potravin na internetu; změny chování online; e-commerce

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 11. 2017
Date of submission: 16. 5. 2018
Date of defense: 15. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64300/podrobnosti

Files for download

    Last update: