Market Entry Strategy of Skoda-Auto into the United States

Thesis title: Market Entry Strategy of Skoda-Auto into the United States
Author: Procházka, Filip
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Bolotov, Ilya
Opponents: Král, Petr
Thesis language: English
Abstract:
Czech Automobile manufacturer Škoda Auto has gone through dramatic development upon its acquisition by German Volkswagen Group in 1990. Since then Škoda grew exponentially and throughout previous years the automaker witnessed a monumental boom marked by two-digit annual sales growth rate, extension of its product portfolio by trending SUV type models and, ultimately, by becoming 2017’s second most profitable automaker by margin of the now eight-brand Volkswagen Group. Škoda’s popularity outgrew the European markets and the company raises its presence and share in Asian countries. Its entry to the American market has been wildly discussed by general public as well as media, especially following company’s secret registration of its trademarks in the US, but Škoda never confirmed nor disconfirmed these speculations. The aim of this thesis is to clarify whether entering the American automotive market would be feasible for the company and the entire Volkswagen Group, as well as to investigate and elaborate Škoda's potential on the US market and its appropriate market entry solution, whilst considering all major circumstances that might affect such action.
Keywords: Volkswagen Group; USA; Škoda Auto; foreign market entry
Thesis title: MARKET ENTRY STRATEGY OF ŠKODA AUTO INTO THE UNITED STATES
Author: Procházka, Filip
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Bolotov, Ilya
Opponents: Král, Petr
Thesis language: English
Abstract:
Český automobilový výrobce Škoda Auto prošel od akvizice německým koncernem Volkswagen v roce 1990 dramatickým vývojem. Automobilka se rozrůstala exponenciálním tempem a v průběhu posledních let zaznamenala mohutný rozmach poznamenaný dvojciferným procentem meziročního růstu tržeb, rozšířením produktového portfolia o dva modely trendového SUV typu a především, dosažením pozice druhého nejziskovějšího výrobce podle prodejní marže v rámci celého osmičlenného koncernu Volkswagen za rok 2017. Popularita Škody přerostla evropské trhy a automobilka slaví úspěchy i v asijských zemích. Její vstup na americký trh byl hojně diskutován jak širokou veřejností, tak médii, zejména poté, co automobilka nechala tajně patentovat své ochranné známky ve Spojených státech, aniž by tyto spekulace potvrdila, či vyvrátila. Záměrem této práce je objasnit, zda je vstup Škody na americký trh pro automobilku jakož i samotný koncern Volkswagen žádoucí a dále pak zhodnotit potenciál Škody ve Spojených státech a vhodné řešení vstupu na americký automobilový trh včetně zohlednění faktorů, které tento krok mohou ovlivnit.
Keywords: Škoda Auto; Volkswagen Group; USA; vstup na zahraniční trh

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 3. 2018
Date of submission: 7. 12. 2018
Date of defense: 18. 1. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65614/podrobnosti

Files for download

    Last update: