Social networks and their significance on tourism

Thesis title: Sociální sítě a jejich význam pro cestovní ruch
Author: Marková, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vaško, Martin
Opponents: Kvítková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá sociálními sítěmi a jejich vlivem na spotřební chování a dále travel influencery jako ovlivňujícím zdroje informací při rozhodování v cestovním ruchu. Cílem práce je zhodnocení faktorů při výběru dovolené, které ovlivňují a motivují uživatele sociálních sítí. Dílcím cílem je zhodnocení postavení travel influencerů v myslích uživatelů Instagramu při plánování dovolené. Formou dotazníkového šetření je zjišťováno jaké zdroje jsou využívány při plánování dovolené a jaké jsou faktory, které ovlivňují výběr. U uživatelů Instagramu je zjišťován její vliv na volbu destinace. V rozhovorech s influencery je zjšťován jejich sociální aspekt vlivu a význam pr ocestovní ruch. Z výzkumu vyšlo, že se lidé nechávají stále velmi ovlivňovat doporučením rodiny a přátel, sociální sítě jsou doplňkovým zdrojem. Sociální sítě jsou významné před samotným výběrem destinace, ve fázi inspirace při prohlížení fotografií. Vizuální aspekt může vyvolat touhu vycestovat a je hlavním motivátorem. Postoj českých uživatelů Instagramu při sledování travel influencerů je pasivní a využívají převážně pouze informace, které sdílejí. Sociální role influencerů je významná, svou prezentací dokýží ovlivnit názory svého publika. V rámci cestovního ruchu mohou přispět k rozvoji turismu v oblastech, které prezentují na Instagramu a rozproudit ekonomiku v těchto oblastech.
Keywords: Sociální sítě; spotřební chování; Instagram; travel influencers; internet; web 2.0.
Thesis title: Social networks and their significance on tourism
Author: Marková, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vaško, Martin
Opponents: Kvítková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with social networks and their influence on consumer behavior. Also deals with the travel influencers as one of the influencing sources of the information in tourism decision making. The aim of the thesis is to evaluate the factors while choosing a holiday that influence and motivate users of social networks. The partial goal is to evaluate the position of the travel influencers in the minds of Instagram users while planning their holiday. The questionnaire survey is used to find out what sources are used in planning a holiday and what are the factors that influence the selection. In the interviews with the influencers, there is revealed their social aspect of influence and their importance for tourism. Research has shown that people are still very much influenced by the recommendation of family and friends. Social networks are a complementary source. Social networks are important before choosing a destination for a holiday, at the stage of the inspiration when viewing the photos. The visual aspect can trigger a desire to travel and it is a major motivator. The attitude of Czech Instagram users while watching travel influencers is passive, so they use mostly only the information that influencer shares. The social role of influencers is significant. Their presentation and their attitude on Instagram can influence the opinions of the audience. In tourism, they can contribute to the development of tourism in the areas which they present on Instagram and stimulate the economy in these areas.
Keywords: Social networks; Consumer behavior; Instagram; Travel influencers; Internet; Web 2.0.

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 8. 2017
Date of submission: 26. 4. 2019
Date of defense: 31. 5. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62746/podrobnosti

Files for download

    Last update: