Will shopping malls survive under the pressure of online shopping? How can shopping malls transform and be prepared for the digital era?

Thesis title: Will shopping malls survive under the pressure of online shopping? How can shopping malls transform and be prepared for the digital era?
Author: Efremova, Ekaterina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Šustrová, Karolina
Thesis language: English
Abstract:
The thesis endeavors to define how shopping centres can transform and prosper adapting to changing consumer behaviour and global trends in the digital era. To reach the goal of the study, qualitative research methods were used. Firstly, the document analysis method was applied. As a result, the examples of adaptations within the global shopping centre industry were defined. Secondly, the case study ofPrague’s shopping malls has been conducted. Based on this, e-commerce did not significantly threaten Prague’s malls, but they arecurrently at different digitalisation levels, thus compete in different categories within the destination experience and local conveniencecontinuum. The most advanced malls may further focus on synergieswith e-commerce, edutainment, and sustainable lifestyle, whileless advanced malls may consider focusing on convenience retail or transform into multi-purpose facilities.
Keywords: Prague’s malls; E-commerce; Brick-and-mortar retail; Shopping centres in the digital era
Thesis title: Přežijí nákupní centra pod tlakem online nakupování? Jak se můžou nákupní centra transformovat a připravit se na digitální éru?
Author: Efremova, Ekaterina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Šustrová, Karolina
Thesis language: English
Abstract:
Práce se snaží definovat, jak se mohou nákupní centra transformovat a prosperovat v souladu s měnícím se chováním spotřebitelů a globálními trendy v digitálním věku. K dosažení cíle byly použity kvalitativní výzkumné metody. Zaprvé byla aplikována metoda analýzy dokumentů. Jako výsledek, byly definovány příklady přizpůsobení v rámci globální industrii nákupních center. Zadruhé byla provedena případová studie pražských nákupních center. Na základě toho e-commerce významně neohrozila pražská nákupní centra, ale ony jsou v současné době na různých úrovních digitalizace, takže konkurují v různých kategoriích. Nejmodernější centra mohou dále se zaměřit na synergii s e-commerce, zábavu, osobní rozvoj a udržitelný životní styl, méně pokročilá střediska mohou zvážit zaměření na pohodlné a rychlé nakupování nebo dokonce i na transformaci v multifunkční zařízení.
Keywords: Nákupní centra Prahy; Nákupní centra v digitální éře; E-commerce; Kamenný obchod

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 12. 2018
Date of submission: 12. 5. 2019
Date of defense: 12. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/68101/podrobnosti

Files for download

    Last update: