Consumer behaviour of a chosen segment in tourism

Thesis title: Spotřební chování vybraného segmentu v cestovním ruchu
Author: Dvořáková, Nikola
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Bejdáková, Blanka
Opponents: Kvítková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá spotřebním chováním mládeže v cestovním ruchu v České republice a v Německu. Nejdříve jsou prostřednictvím rešerše představena teoretická východiska – definice cestovního ruchu a složky jeho trhu, konkrétně strana nabídky a poptávky. V rámci poptávky je představena problematika segmentace a je definován segment mládeže. Následuje kapitola věnující se spotřebnímu chování, kupnímu rozhodovacímu procesu a spotřebním zvyklostem mládeže, jež jsou známy z četných mezinárodních výzkumů Světové organizace cestovního ruchu, WYSE Travel Confederation apod. Hlavní součástí a zároveň přínosem práce je pak vlastní analýza daného segmentu prostřednictvím dotazníkového šetření provedeného v České republice i v Německu. Výsledky jsou nejdříve prezentovány zvlášť, poté jsou ale srovnány prostřednictvím komparativní analýzy. V práci bylo zjištěno, že spotřebitelé ze zkoumaných zemí sdílejí mnoho společných znaků, z nichž se některé odlišují od výsledků zmiňovaných organizací. Existují i rozdíly mezi respondenty z daných zemí, těch je však méně než společných znaků. Na závěr jsou představena návrhová opatření, která mohou pomoci subjektům v cestovním ruchu, pokud se chtějí na tento segment zaměřit. Opatření se týkají především přizpůsobení produktů finančním možnostem segmentu, významu kultury, gastronomie a autentických zážitků při cestování, významu osobních doporučení a online recenzí při rozhodování, kladného vztahu segmentu k životnímu prostředí, a v neposlední řadě i významu technologií v jejich životě a při cestování.
Keywords: segment mládeže; spotřební chování; komparativní analýza
Thesis title: Consumer behaviour of a chosen segment in tourism
Author: Dvořáková, Nikola
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Bejdáková, Blanka
Opponents: Kvítková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
This master’s thesis focuses on consumer behaviour of the youth segment in tourism in the Czech Republic and Germany. In the theoretical part a definition of tourism and the tourism market are presented, defining the tourism supply and demand. As a part of the tourism demand, the term segmentation is introduced and the youth segment is defined. In the following chapter dedicated to the theory of cosumer behaviour a definition is provided, consumer decision making process is introduced and some characteristics of consumer behaviour are listed, based on international research carried out by the World Tourism Organisation, WYSE Travel confederation and others. The crucial part of the thesis is the author’s analysis of consumer behaviour of the youth segment via survey carried out in the Czech Republic and Germany. The results are presented separately at first, then they are evaluated via comparative analysis. The results show that consumers from these countries have a lot in common, although some features are different from those presented by the international organisations mentioned above. There are also differences between youth from the two countries but they do not exceed the similarities. At the end the author presents suggestions that can help or inspire subjects in tourism, if they want to focus on this segment. The suggestions include adjusting products to their budget, significance of culture, gastronomy and authentic experiences while travelling, significance of personal recommendations and online reviews when deciding about destinations and products, interest in protecting the environment and finally the signifikance of technology in their lives and in tourism.
Keywords: youth; comparative analysis; consumer behaviour

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 9. 2018
Date of submission: 23. 4. 2020
Date of defense: 28. 5. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67019/podrobnosti

Files for download

    Last update: