Light as an element in visual storytelling
Thesis title: | Light as an element in visual storytelling |
---|---|
Author: | Ziakun, Kseniia |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Svoboda, Jaroslav |
Opponents: | Evdoshenko, Anton |
Thesis language: | English |
Abstract: | Lighting is an essential part of filmmaking. It is designed to evoke emotions in the audience, highlight the characters and enrich the plot. Light is as important as acting and musical accompaniment. Many beginner film enthusiasts ignore the light and think more about the quality of the camera and lenses. But in fact, even with the best and most modern cameras, the image will look dull and flat if the lighting was not given enough attention.The theoretical part contains the theory of light as a physical phenomenon: it summarizes the history of technical development of light and describes the fundamental technologies that exist today. This part is followed by a chapter that deals with light as a means of expression and discusses ways of using it to convey artistic value. The practical part analyzes two films differing in mood in terms of lighting. The function of light is described in the context of a scene: what light tells about the story, what atmosphere it creates and what mood it contributes. The conclusion of the practical part is that the study of the theory of light allows the film to open to the viewer on a completely new, deeper and richer level. Allowing him to notice important details that communicate more about the film than was just told in the plot. Thus, proving the initial idea about the inherent importance of light as an integral element of cinema language. |
Keywords: | film; HMI; tungsten; LED; exposure; film language; lighting |
Thesis title: | Světlo jako prvek vizuálního vyprávění |
---|---|
Author: | Ziakun, Kseniia |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Svoboda, Jaroslav |
Opponents: | Evdoshenko, Anton |
Thesis language: | English |
Abstract: | Svícení je nezbytnou součástí filmové tvorby a je jedním z výrazových prostředků filmové řeči. Světlo je stejně důležité jako herecký výkon a hudební doprovod. Svícení je však často přehlíženo ve prospěch jiné filmové techniky jako jsou kamery či objektivy. Pokud není světlu věnována dostatečná pozornost, trpí kvalita obrazu nedostatky, které nezachrání ani použití nejmodernější kamery.Teoretická část rozebírá světlo jako fyzikální jev: shrnuje historii technologického rozvoje a popisuje zásadní technologie používané v dnešní době. Další čast se věnuje světlu jako vyjadřovacímu prostředku a rozebírá možnosti jeho využití jako prostředku filmové řeči. Praktická část aplikuje teoretické poznatky a spočívá v provedení analytického rozboru dvou z hlediska svícení rozdilných filmů. Funkce světla je popsána v kontextu scény: co nám světlo povídá o příběhu, jakou tvoří atmosféru a jaké náladě přispívá.Závěrem praktické části je to, že studium teorie světla umožňuje filmu se otevřít divákovi na zcela nové, hlubší a bohatší úrovni. Povoluje divákovi si všimnout důležitých detailů, které o filmu sdělují více, než je možno spatřit na první pohled. To všechno potvrzuje počáteční myšlenku o důležitosti světla jako neoddělitelného prvku filmové řeči. |
Keywords: | expozice; film; osvětlení; HMI; tungsten; LED; filmová řeč |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Multimedia |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 16. 12. 2019 |
---|---|
Date of submission: | 10. 5. 2020 |
Date of defense: | 17. 6. 2020 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/71983/podrobnosti |