Influence of different packaging attributes on customers’ perception of the products in the Czech Republic

Thesis title: Influence of different packaging attributes on customers’ perception of the products in the Czech Republic
Author: Riabiko, Valeriia
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kottika, Efthymia
Opponents: Karlíček, Miroslav
Thesis language: English
Abstract:
The current thesis aimed to investigate the influence of different visual and informative packaging elements on customers’ perception, evaluation, and a further selection of the product in the Czech Republic. The qualitative approach to the research was utilized and the in-depth interviews with customers of Czech nationality were conducted in order to explore the perceptual tendencies within one culture. Results of the research showed that packaging affects customers’ perception of the product. Graphical elements such as colors and images were shown to catch customers’ attention and influence the perception of a product’s quality. Brand name, materials, and labelling information were found to influence the final purchase decision of Czech customers the most. Overall, the results showed that the informative part of the packaging is probably more important for Czech customers than visual since the purchase decision is made after labelling information is reviewed. However, visual appeal and materials recyclability are still important aspects since they determine the attraction and first impression of the product. Findings of the current research confirm the significance of packaging as a marketing tool and basis for product evaluation. Based on the findings, recommendations for the development of efficient packaging design are provided.
Keywords: Food packaging ; Packaging attributes; Perception; Consumer behavior ; Czech Republic
Thesis title: Vliv různých atributů balení na vnímání produktů zákazníky v České republice
Author: Riabiko, Valeriia
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kottika, Efthymia
Opponents: Karlíček, Miroslav
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit vliv vizuálních a informativních prvků balení produktů na vnímání, hodnocení a jejich následný výběr zákazníky v České republice. Pro výzkum byl použit kvalitativní přístup a byly vedeny hloubkové rozhovory se zákazníky české národnosti s cílem prozkoumat blíže percepční tendence v rámci dané kultury. Výsledky výzkumu ukázaly, že balení produktu ovlivňuje vnímání produktu zákazníky. Grafické prvky, jako jsou barvy a obrázky, byly vyobrazeny tak, aby upoutaly pozornost zákazníků a ovlivnily celkové vnímání kvality takového produktu. Bylo zjištěno, že název značky, použité materiály a informace na etiketě ovlivňují nejvíce konečné rozhodnutí o nákupu českých zákazníků. Výsledky ukázaly, že informativní část balení se pro české zákazníky jeví jako důležitější než vizuální, jelikož je konečné rozhodnutí o nákupu převážně učiněno po přezkoumání informací na etiketě. Vizuální přitažlivost a recyklovatelnost materiálů však nadále zůstávají důležitými aspekty, jelikož přidávají na přitažlivosti a budí tak lepší první dojem. Zjištění výzkumu potvrzují význam balení jako marketingového nástroje a základ pro hodnocení produktu. Na základě těchto zjištění jsou poskytnuta doporučení pro vývoj efektivního obalového designu.
Keywords: Balení potravin; Atributy balení; Vnímání; Chování spotřebitelů; Česká republika

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Business Administration/Corporate Finance and Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 11. 2019
Date of submission: 12. 5. 2020
Date of defense: 3. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/71673/podrobnosti

Files for download

    Last update: