Situation on the Market of Delivery Services in the Czech Republic

Thesis title: Situace na trhu zásilkových služeb v České republice
Author: Hanzlíková, Magdaléna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Mervart, Michal
Opponents: Mezenský, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Zásilkové služby jsou součástí logistického procesu, kdy je jejich úkolem dopravit zboží co nejrychleji a nejspolehlivěji od odesilatele k zákazníkovi. Jejich význam vzrůstá v posledních letech zejména zásluhou stále masivnějšího využívání internetového obchodování. Česká republika patří v tomto směru k nejdynamičtěji rostoucím zemím v celé Evropské unii. Cílem této bakalářské práce je zmapování současné situace na trhu zásilkových služeb, jejího vývoje v posledních letech a určení nejvýznamnějších zásilkových společností, které si čeští zákazníci e-shopů volí nejčastěji pro doručení zásilek. Pro analýzu zásilkového trhu jsou využity některé metody známé ze strategické analýzy, jako je charakteristika prostředí nebo analýza konkurence. Pro SWOT analýzu jsou vybrány dvě hlavní konkurenční společnosti s největším podílem na trhu – Česká pošta a Zásilkovna. Ze získaných poznatků o činnosti státní i soukromé firmy jsou formulována doporučení pro zlepšení podnikatelské strategie a pozice na trhu.
Keywords: Logistika; Zásilkové služby; E-shop; Internetové obchodování; Analýza trhu
Thesis title: Situation on the Market of Delivery Services in the Czech Republic
Author: Hanzlíková, Magdaléna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Mervart, Michal
Opponents: Mezenský, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Delivery services are a part of the logistics process, where their task is to deliver the goods as quickly and reliably as possible from the sender to the receiver. Importance of the delivery services has been increasing mainly due to the massive growth of e-commerce in the recent years and the courier market in the Czech Republic is one of the fastest growing in the European Union. The goal of the bachelor thesis is to map the current situation on the market of the delivery services, its development in recent years and determining the most important courier companies that are used the most by the Czech customers of e-shops. For the analysis of the courier market selected methods from strategic analysis are used, such as environmental characteristics and competition analysis. The SWOT analysis is done on two companies with the largest market share – Czech post and Zásilkovna. Based on the findings about the activities about state owned and privately owned company recommendations for improving business strategy and market position are proposed.
Keywords: Logistics; Delivery services; E-shop; E-commerce; Market analysis

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Logistics

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 2. 2020
Date of submission: 15. 5. 2020
Date of defense: 4. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72821/podrobnosti

Files for download

    Last update: