The influence of the source and elements of advertising on the effectiveness of social advertising on Instagram

Thesis title: Vliv zdroje a elementů reklamy na efektivitu sociální reklamy na Instagramu
Author: Komínková, Lucie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Kandilaki, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato studie se zabývá efektivitou sociální reklamy a s tím spojenou problematikou zdrojů reklamy, elementů reklamy a vnímanou kredibilitou zdroje. Výzkum je proveden pomocí online experimentu, který zkoumá rozdílné efekty zdroje a elementů reklamy na efektivitu sociální reklamy na Instagramu. Základem výzkumu je hloubková literární rešerše akademických článků týkajících se této problematiky. Pro účely tohoto výzkumu je získán vzorek 406 respondentů, a to z řad mileniálů. Výsledky ukazují, že zdroj reklamy a elementy reklamy nemají významný vliv na postoj k reklamě. Zdroj reklamy má významný vliv na vnímanou kredibilitu zdroje, která má signifikantní vliv na postoje k reklamě a působí tam i mediační vztah vnímané kredibility zdroje mezi zdrojem reklamy a postoji k reklamě.
Keywords: sociální reklama; sociální média; zdroj reklamy; elementy reklamy; experimentální studie
Thesis title: The influence of the source and elements of advertising on the effectiveness of social advertising on Instagram
Author: Komínková, Lucie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Kandilaki, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
This study deals with the effectiveness of social advertising and the related issues of sources of advertising, elements of advertising and the perceived source credibility. The research is conducted using an online experiment that examines different effects of the source and elements of advertising on the effectiveness of social advertising on Instagram. The basis of the research is thorough literature review of academic articles related to this issue. For the purposes of this research, a sample of 406 respondents is obtained, from the segment of millennials. The results show that the source of advertising and elements of advertising do not have a significant effect on attitude towards the ad. The source of advertising has a significant effect on the perceived source credibility, which has a significant effect on attitude towards the ad and there is also a mediation relationship of the perceived source credibility between the source of advertising and attitude towards the ad.
Keywords: social advertising; social media; source of advertisement; elements of advertisement; experimental study

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 2. 2019
Date of submission: 17. 7. 2020
Date of defense: 20. 8. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73712/podrobnosti

Files for download

    Last update: