The comparison of Fair Trade and Direct Trade concept with focus on the czech market: Case study of Tchibo Prague, Ltd. and mamacoffee Ltd

Thesis title: Koncepty Fair trade a Direct trade se zaměřením na český trh: Případová studie společností Tchibo Praha, spol. s.r.o a mamacoffee s.r.o
Author: Hainzová, Julie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Čajka, Radek
Opponents: Černá, Iveta
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce je zaměřena na komparaci konceptů Fair trade a Direct trade a jejich implementaci společnostmi Tchibo Praha, spol. s.r.o. a mamacoffee s.r.o. Hlavním cílem práce je zhodnocení konceptů a doporučení českým firmám kávového průmyslu, pokud zvažují zařazení některého z těchto konceptů do své obchodní strategie. Nejprve se čtenář seznámí s oběma koncepty. Dále jsou charakterizovány obě firmy a jejich implementace daných konceptů. K naplnění cíle byly provedeny hloubkové rozhovory se zástupci obou firem, kdy se otázky odvíjely od strategie diferenciace a Porterova modelu pěti konkurenčních sil. Získané poznatky byla analyzovány a na základě jejich vyhodnocení bylo v poslední části práce uvedeno shrnutí a doporučení.
Keywords: mamacoffee, s.r.o.; Tchibo Praha, spol. s.r.o.; kávový průmysl; strategie diferenciace; Porterův model pěti konkurenčních sil ; Fair trade; Direct trade
Thesis title: The comparison of Fair Trade and Direct Trade concept with focus on the czech market: Case study of Tchibo Prague, Ltd. and mamacoffee Ltd
Author: Hainzová, Julie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Čajka, Radek
Opponents: Černá, Iveta
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis is focused on the comparison of Fair Trade and Direct Trade concepts and their implementation by Tchibo Prague, spol. s.r.o. and mamacoffee s.r.o. The main aim of this work is the evaluation of the concepts and recommendation to Czech companies in the coffee industry if they are considering the implementation of one of these concepts in their business strategy. First the reader is introduced to both concepts. Furthermore, both companies and their implementation of given concepts are characterized. To achieve the goal, in-depth interviews were conducted with representatives of both companies, where questions were based on the strategy of differentiation and Porter’s model of five competitive forces. The acquired knowledge was analyzed and based on this evaluation the summary and recommendation were given in the last part of the work.
Keywords: Fair Trade; Direct Trade; Tchibo Prague, Ltd.; mamacoffee Ltd.; coffee industry; strategy of differentiation ; Porter’s model of five competitive forces

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 12. 2019
Date of submission: 4. 12. 2020
Date of defense: 20. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/71944/podrobnosti

Files for download

    Last update: