The effect of common sense and statistical knowledge on assessing veracity of framed information

Thesis title: Vliv selského rozumu a znalosti statistiky na posuzování věrohodnosti framingu
Author: Kubíková, Kristina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Sabolovič, Mojmír
Opponents: Dvořák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce analyzuje vztah mezi selským rozumem, znalostí statistiky a posuzo-váním věrohodnosti framingu. Nejprve poskytuje pracovní definici a teoretický podklad pro všechny tři proměnné. Dále pak za pomoci dotazníkového šetření získává data, která posléze vyhodnocuje a interpretuje. K jejich analýze využívá metodu OLS zpracovanou softwarem Gretl. Bylo zjištěno, že na úroveň znalostí statistiky má signifikantně pozitivní vliv vzdělání, signifikantně negativní vliv pak věk. Lidé s vyšší znalostí statistiky jsou také více skeptičtí ke statistic-kým informacím obecně, bez ohledu na framing. Úroveň selského rozumu je výrazně pozitivně ovlivňována vzděláním a stejně jako v případě statistiky ne-gativně ovlivňována věkem. Lidé s vyšší úrovní selského rozumu jsou také mé-ně náchylní k manipulaci framingem.
Keywords: Selský rozum; Statistika; Framing; Common Sense
Thesis title: The effect of common sense and statistical knowledge on assessing veracity of framed information
Author: Kubíková, Kristina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Sabolovič, Mojmír
Opponents: Dvořák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis aims to find the link between common sense, knowledge of statistics and subjective assessment of framed information’s veracity. First, it provides a working definition and theoretical basis for the dependent vairables. Then it evaluates and interprets the data obtained through a questionnaire survey. For the analysis an OLS model processed by Gretl is used. It was found that the level of knowledge of statistics is significantly positively affected by education level, on the other hand, age has a strong negative effect on this dependent variable. People with higher statistical knowledge also tend to be more sceptic to information (marking them false), regardless the framing. Common sense was also found to be significantly positively affected by education and signifi-cantly negatively affected by age. People with higher levels of common sense are also less likely to be manipulated by the way information are presented – framing.
Keywords: Common Sense; Framing; Statistics

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 5. 2020
Date of submission: 27. 6. 2021
Date of defense: 20. 8. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73269/podrobnosti

Files for download

    Last update: