The key attributes of employment in start-ups and small businesses

Thesis title: Rozhodující atributy o zaměstnání ve start-upech a malých firmách
Author: Andrlová, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Motlová, Veronika
Opponents: Petrů, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá tím, jaké pracovními atributy, které jsou rozhodující pro uchazeče ve start-upech a malých firmách. Cílem této práce je analýza pracovních atributů a zjištění, do jaké míry potenciální zaměstnance ovlivňují různé atributy pro práci ve start-upech a malých firmách. V teoretické části je podrobně představen koncept budování employer brand neboli budování značky zaměstnavatele pro správné a kvalitní zaměstnance. V práci je představen celý proces získávání zaměstnanců a jeho jednotlivé metody. Dále jsou identifikovány jednotlivé pracovní atributy o zaměstnání a je popsán rozdíl mezi velkými a malými firmami. Praktická část práce je věnována již vlastnímu výzkum, který zjišťoval, jaké pracovní atributy jsou rozhodující pro uchazeče o práci ve start-upech. Pro výzkum byla využita kvantitativní metoda sběru dat za pomocí vlastního dotazníkového anonymního šetření. Bylo zjištěno, že za nejvíce atraktivní pracovní atribut je považována flexibilita první doby a až poté je umístěno kompetitivní finanční ohodnocení. Dále pak jsou pro uchazeče rozhodující pracovní atributy o zaměstnání jako kariérní růst, vzdálenost práce od bydliště nebo různorodost úkolů. Mladí talentovaní lidé také více preferují přátelskou organizační kulturu oproti formální.
Keywords: start-upy a malé firmy; nábor; budování značky; přilákání uchazečů; Employer brand; pracovní atributy
Thesis title: The key attributes of employment in start-ups and small businesses
Author: Andrlová, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Motlová, Veronika
Opponents: Petrů, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
This dissertation examines the job attributes that are critical for candidates in start-ups and small firms. The aim of this thesis is to find out to what extent potential employees are influenced by various attributes for working in start-ups and small firms. In the theoretical part, the concept of employer brand or employer branding for the right and quality employees is introduced in detail. The whole process of recruiting employees and its various methods are introduced in the thesis. Furthermore, the different job attributes about employment are identified and the difference between large and small firms is described. The practical part of the thesis is already devoted to the actual research, which investigated which job attributes are crucial for job applicants in start-ups. A quantitative method of data collection was used for the research using a self-administered anonymous questionnaire survey. It was found that the most attractive job attribute was considered to be first-time flexibility, followed by competitive financial compensation. Then, career growth, distance of work from home or variety of tasks are the most decisive job attributes for job seekers. Young talented people are also more likely to prefer a friendly organizational culture over a formal one.
Keywords: Employer brand; attracting candidates; branding; recruitment; job attributes; start-ups and small businesses

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 12. 2021
Date of submission: 15. 5. 2023
Date of defense: 7. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79176/podrobnosti

Files for download

    Last update: