Connection between multitasking and productivity in the context of behavioral economics
Thesis title: | Propojení multitaskingu a produktivity v kontextu behaviorální ekonomie |
---|---|
Author: | Podhirna, Jakub |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Špeciánová, Jitka |
Opponents: | Chytil, Zdeněk |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem práce je zjistit, zda mají sociodemografické faktory jako např. věk, pohlaví a rasa, přítomnost pasažérů a druhy dopravního prostředku vliv na pravděpodobnost používání mobilních telefonů a jiných typů rozptýlení pozornosti, jako kouření a jedení, během řízení. Data byla získána z datových souborů amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu, které obsahují detailní informace o účastnících dopravních nehod. Vyselektovaná data byla analyzována pomocí probitové regresní analýzy, pomocí které bylo zjištěno, že kromě druhu dopravního prostředku mají všechny sledované faktory vliv na rozptýlení řidiče během dopravní nehody. Tato studie spojuje převážně teoretické a simulátorové studie s empirickými daty a následně je komparuje. Kromě toto je v práci obsaženo i odůvodnění řidičů, proč se tak chovají, a protiopatření, kterými má být toto chování zastaveno. |
Keywords: | dopravní prostředek; rozptýlení; mobilní telefon; dopravní nehoda; řidič |
Thesis title: | Connection between multitasking and productivity in the context of behavioral economics |
---|---|
Author: | Podhirna, Jakub |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Špeciánová, Jitka |
Opponents: | Chytil, Zdeněk |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The aim of the study is to determine whether sociodemographic factors such as age, gender and race, the presence of passengers and modes of transport influence the likelihood of using mobile phones and other types of distraction, such as smoking and eating, while driving. The data was obtained from data sets from the U.S. National Highway Traffic Safety Administration, which contain detailed information about those involved in traffic accidents. The selected data was analysed using a probity regression analysis, which found that in addition to the type of means of transport, all the factors monitored had an effect on driver dispersion during a road traffic accident. This study combines mostly theoretical and simulator studies with empirical data and then compiles them. In addition to this, the drivers'justification for their behaviour and the countermeasures to stop this behaviour are also included in the work. |
Keywords: | vehicle; distraction; mobile phone; traffic accident; driver |
Information about study
Study programme: | Ekonomie |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 23. 4. 2023 |
---|---|
Date of submission: | 13. 5. 2024 |
Date of defense: | 12. 6. 2024 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/84207/podrobnosti |