SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW ON INSTRUMENTS USED FOR MEASURING MENTAL HEALTH LITERACY FOR CHILDREN AND ADOLESCENTS

Thesis title: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW ON INSTRUMENTS USED FOR MEASURING MENTAL HEALTH LITERACY FOR CHILDREN AND ADOLESCENTS
Author: Eroğlu, Sinem
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Štěrbová, Ludmila
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
Mental health issues are a significant global health concern, especially among children and adolescents. Addressing these concerns early on through education and interventions can prevent adult mental disorders rooted in childhood. Enhancing mental health literacy (MHL) is crucial for better mental health and help-seeking behaviour. Therefore, this systemic literature review is assessing existing non-diagnostic measurement tools for MHL. Those have been found to have limitations, including focusing mostly on ages 13–15-year-olds and reliance on self-assessment methods. Developing countries have fewer studies compared to developed nations. While stigma is often addressed, few interventions effectively reduce it. Some MHL categories are well-covered, while others are neglected. Positive mental health and input from young individuals are often missing. In summary, some studies effectively cover MHL aspects, but improvements and broader research are needed, prioritizing all age groups and positive mental health while offering diverse measurement tools.
Keywords: mental health literacy; children and adolescents; systemic literature review
Thesis title: SYSTEMATICKÝ PŘEHLED LITERATURY O NÁSTROJÍCH POUŽÍVANÝCH K MĚŘENÍ GRAMOTNOSTI V OBLASTI DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ U DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH
Author: Eroğlu, Sinem
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Štěrbová, Ludmila
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
Problémy s duševním zdravím jsou významným celosvětovým zdravotním problémem, zejména u dětí a dospívajících. Řešení těchto problémů v raném věku prostřednictvím vzdělávání a intervencí může zabránit duševním poruchám v dospělosti, které mají kořeny v dětství. Zvyšování gramotnosti v oblasti duševního zdraví (MHL) má zásadní význam pro lepší duševní zdraví a chování při vyhledávání pomoci. Tento systémový přehled literatury proto hodnotí existující nediagnostické nástroje měření MHL. Bylo zjištěno, že tyto metody mají svá omezení, včetně zaměření převážně na věk 13-15 let a spoléhání se na metody sebehodnocení. Rozvojové země mají ve srovnání s vyspělými zeměmi méně studií. Stigma se sice často řeší, ale jen málo intervencí ho účinně snižuje. Některé kategorie MHL jsou dobře pokryty, zatímco jiné jsou opomíjeny. Pozitivní duševní zdraví a přínos mladých jedinců často chybí. Souhrnně lze říci, že některé studie účinně pokrývají aspekty MHL, ale je zapotřebí zlepšení a širšího výzkumu, který by upřednostňoval všechny věkové skupiny a pozitivní duševní zdraví a zároveň nabízel různé nástroje měření.
Keywords: gramotnost v oblasti duševního zdraví; děti a dospívající; systémový přehled literatury

Information about study

Study programme: International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 8. 2023
Date of submission: 22. 8. 2023
Date of defense: 14. 9. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85153/podrobnosti

Files for download

    Last update: