Financial Literacy and Evaluation of Financial Education

Thesis title: Finanční gramotnost a hodnocení finančního vzdělávání
Author: Ševčíková, Markéta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Rajl, Jiří
Opponents: Fleischmann, Luboš
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce si klade za cíl zanalyzovat úroveň finanční gramotnosti žáků devátých tříd základních škol v Olomouckém kraji. Základem této analýzy jsou data získaná z dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 413 žáků. Hodnoty jsou porovnávány nejen na úrovni kraje, ale také v rámci okresů a škol. Z výsledků vyplývá, že ačkoliv je úroveň žáků na celokrajském průměru uspokojivá, rozdíly mezi okresy a školami jsou signifikantní. Žáci si navíc v mnoha případech neví rady se základní terminologií, což vede k nerovnoměrnému rozdělení znalostí mezi oblasti definované Standardy finanční gramotnosti. Rovnosti nenapomáhá ani fakt, že chlapci téměř ve většině sledovaných celcích dosahují lepších výsledků než dívky. Tendence žáků k nadhodnocování svých schopností pak jen celkovou nerovnost podtrhuje.
Keywords: finanční gramotnost ; finanční vzdělávání; Olomoucký kraj; základní školy
Thesis title: Financial Literacy and Evaluation of Financial Education
Author: Ševčíková, Markéta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Rajl, Jiří
Opponents: Fleischmann, Luboš
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to analyze the level of financial literacy among ninth-grade students in primary schools of the Olomouc region. The foundation of this analysis is data obtained from a survey involving a total of 413 students. The results are compared not only at the regional level but also across districts and individual schools. The findings indicate that although the overall level of students' financial literacy in the region is satisfactory, significant differences exist between districts and schools. Additionally, many students struggle with basic terminology, leading to an uneven distribution of knowledge across the areas defined by the Financial Literacy Standards. This disparity is further exacerbated by the fact that boys consistently achieve better results than girls in most evaluated categories. The tendency of students to overestimate their abilities further highlights the overall inequality.
Keywords: primary schools; financial education; Olomouc region; financial literacy

Information about study

Study programme: Finance
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Banking and Insurance

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 2. 2023
Date of submission: 20. 5. 2024
Date of defense: 13. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83908/podrobnosti

Files for download

    Last update: